responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : زيارتگاههاى عراق (معرفى زيارتگاه هاى مشهور در كشور عراق) نویسنده : فقیه بحرالعلوم، محمدمهدی    جلد : 1  صفحه : 474

68 متر است و 72 هزار كاشى طلا در آن، به كار رفته است. داخل گنبد، آينه‌كارى و مزين به آيه‌هاى قرآنى و اسامى ائمه اطهار با كاشى‌هاى هفت‌رنگ است.

171. سرداب غيبت‌

در ضلع غربى صحن مطهر آستان سامرا، حجره‌اى واقع در زيرزمين وجود دارد كه امروزه نزد شيعيان، به سرداب غيبت امام زمان (عج) شهرت دارد. بسيارى از مورخان و نويسندگان اهل‌سنت در كتب خود، اقوالى را درباره اين سرداب نقل كرده‌اند كه بر مبناى آن، شيعيان معتقدند كه غيبت حضرت مهدى (عج) از اين نقطه آغاز شده است يا اينكه آنها معتقدند كه امام (عج) از سرداب، ظهور مى‌كند؛ چنان‌كه ياقوت حموى در كتاب خود، ذيل نام سامرا مى‌گويد:

... و بها السرداب المعروف في جامعها الذي تزعم الشيعه ان مهديهم يخرج منه.[1597]

در سامرا، سرداب معروفى در مسجد آن شهر، وجود دارد كه شيعه مى‌پندارند مهدى آنان، از اين سرداب ظهور خواهد كرد.

از ديگر بزرگان اهل‌سنت كه اين قبيل باورها را به شيعه نسبت داده‌اند، مى‌توان از ابن خلّكان، قزوينى، ابن تيميه، ابن‌قيم جوزيه، ابن كثير، ذهبى و ... ياد كرد. بى‌ترديد، شيعيان اين‌گونه ادعاها را نمى‌پذيرند. ازاين‌رو برخى از علماى شيعه نيز درصدد پاسخ‌گويى به آنها برآمده‌اند.[1598] براساس اعتقاد شيعيان، غيبت كبراى امام زمان (عج)، با وفات آخرين نايب خاص آن حضرت، آغاز شد؛ نه با غيبت ايشان در زيرزمين و محل ظهور آن حضرت نيز مكه و مسجدالحرام خواهد بود.

...

 

شيخ عباس قمى مى‌گويد:

براى اشتهار اين مكان، به سرداب غيبت بر سر زبان‌ها و نيز در نوشته‌هاى متأخران،


[1597] . معجم البلدان، ج 3، ص 173.

[1598] . براى آگاهى بيشتر، ر. ك: سفينه،« پژوهشى درباره مسأله سرداب»، سيد محمد مهدى خرسان، ترجمه: ماندنى مواساتيان، صص 89 و 102.

نام کتاب : زيارتگاههاى عراق (معرفى زيارتگاه هاى مشهور در كشور عراق) نویسنده : فقیه بحرالعلوم، محمدمهدی    جلد : 1  صفحه : 474
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست