responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 49

نيمه راست بدن با مقدارى از طرف چپ و مقدارى از گردن، از باب مقدمه- و احوط و اولى آن است كه هنگام شستن نيمه راست بدن، تمام طرف راست گردن و مقدارى از سر را از باب مقدمه بشويد- سپس پس از آن شستن تمام نيمه چپ بدن با مقدارى از طرف راست و مقدارى از گردن از باب مقدمه- و احوط و اولى آن است كه هنگام شستن نيمه چپ بدن، تمام طرف چپ گردن و مقدارى از سر را از باب مقدمه بشويد- و عورت و ناف نيز به دو قسمت تقسيم مى‌شوند، بنا بر اين نيمه راست آن‌ها با طرف راست بدن و نيمه چپ آن‌ها با طرف چپ بدن بايد شسته شود، ولى بهتر آن است كه تمام آن‌ها با دو طرف شسته شود. و آنچه لازم است اين است كه شستن، تمام اين سه قسمت را فراگيرد، خواه با يك بار آب ريختن باشد يا بيشتر، و خواه با دست ماليدن و خواه با غير آن.

مسأله 5- در شستن عضو، ترتيب شرط نيست، بنا بر اين شستن از پايين به بالاى عضو جايز است اگر چه بهتر اين است كه از بالاى عضو شروع كرده و به ترتيب تا پايين عضو بشويد. چنان كه در شستن عضو شكل مخصوصى شرط نيست، بلكه همين كه شستن صدق كند كفايت مى‌كند، بنا بر اين مجزى است كه سر را در آب فرو برده و پس از آن طرف راست و بعد از آن طرف چپ بدن را، چنان كه فرو بردن بعضى از اعضا در آب و ريختن آب بر بعض ديگر از اعضا نيز مجزى است. و اگر سه مرتبه و هر مرتبه به نيّت شستن يك قسمت در آب فرو رود غسل صحيح است. بلكه مسماى شستن با حركت دادن عضو در آب به صورتى كه آب روى آن حركت كند، محقق مى‌شود، پس لازم نيست آن را از آب بيرون آورده و دوباره فرو برد.

مسأله 6- ظاهر اين است كه غسل ارتماسى با فرو رفتن تدريجى در آب حاصل مى‌شود. و احتياط (واجب) آن است كه تمام بدن در يك لحظه زير آب باشد، بنا بر اين اگر قسمتى از بدن قبل از آن‌كه قسمت ديگر بدن داخل آب گردد، از آب خارج شود، غسل ارتماسى حاصل نمى‌شود. البته فرو رفتن كمى از پا، در گل، موقع فرو رفتن در آب به غسل ضرر نمى‌رساند، پس غسل ارتماسى در نهرها و جوى‌هايى كه اندكى پا در گل فرو مى‌رود جايز است، اگر چه احتياط (مستحب) اين است كه در اين موارد غسل ترتيبى كند.

نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله    جلد : 1  صفحه : 49
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست