نام کتاب : موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) نویسنده : الخميني، السيد روح الله جلد : 1 صفحه : 449
سوم از متنجس دومى نجس نمىگردد و پاك مىباشد؛ خواستم بدانم فتواى امام خمينى چه مىباشد و شرايط چگونه است؟ چون امكان اينكه سؤال را روشن طرح نكرده باشم، ناگزير به زدن مثال مىباشم: لباس متنجس خيسى را به لباس ديگرى مىزنيم و لباس متنجس دومى را به لباس تر سومى مىزنيم؛ يا ته كفش نجس شدهاى را بر زمين ترى و زمين متنجس را به لباسى و لباس را به ميز ترى مىرسانيم.
بسمه تعالى، واسطه چهارم نجس نمىكند.
2. فرضاً در محيطى هستيم كه افرادى كافر هستند كه نجس مىباشند و هيچ اعتقادى نيز به پاكى و نجسى ندارند؛ يا در جمعى از مسلمانان هستيم كه آشنا به احكام نيستند و يا رعايت پاكى و نجاست را نمىكنند. در اينجا چه حكمى قابل اجرا است؟ آيا مىشود بنا به عرف، مردم آنجا را پاك دانست؟
بسمه تعالى، چيزى را كه شك در ملاقات آن با نجس داريد، محكوم به طهارت است.
[سؤال 1011] 4605275
بسمه تعالى 10/ 9/ 1361
محضر رهبر عظيم الشأن، حضرت آيت اللَّه العظمى امام خمينى، دامت بركاته
پس از عرض ادب و دستبوسى و سلام مخلصانه؛ خاطر مبارك را مستحضر مىدارد كه آيا متنجس نجس است يا نه؟ و آيا فرقى بين جامد و مايع نيست، چنانچه بعضى از قدما قائلند يا نه؟ جواب مرحمت فرماييد.
بسمه تعالى، متنجس اگر با رطوبت مسريه با چيز ديگر ملاقات كند، منجّس است؛ مگر آنكه واسطه زياد باشد.
آنچه از نجاسات كه در نماز عفو شده است
[سؤال 1012] 4619223
بسمه تعالى
حضرت مستطاب حجت الاسلام و المسلمين استاد الفقهاء و المجتهدين رئيس الملّة و الدين آيت اللَّه العظمى و مولانا الاعظم آقاى حاج سيد روح اللَّه الموسوى
نام کتاب : موسوعة الإمام الخميني 32 الى 41 (استفتائات امام خمينى( س)) نویسنده : الخميني، السيد روح الله جلد : 1 صفحه : 449