responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شرح چهل حديث( اربعين حديث) نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 1  صفحه : 420

احاطه نوريه از مقتبسان مشكاة علمش و مرتبطان به ساحت قدسش.

و بايد دانست كه عبادت بى علم نيز صورت نگيرد، و از اين جهت عابد را نيز نورى است مخصوص به خود. بلكه نفس ايمان و عبادت حق از سنخ نور است، منتها نور عابد فقط روشنى براى خود دهد و زير پاى خودش را روشن نمايد و به ديگران روشنى ندهد. از اين جهت مثل آنها مثل ستارگان است در شب بدر كه به واسطه نور ماه انوار آنها مختفى شده، به طورى كه براى خود فقط روشنى دهد و به ديگران نفعى نرساند و نورى نبخشد. پس، مثل عابد در پيشگاه عالم مثل ستاره است، ولى نه در ليل مظلم، كه تا اندازه‌اى نور بخشى نيز كند، بلكه در شب بدر كه فقط ظاهر هستند نه مظهر.

جناب صدر المتألهين، قدّس سرّه، فرمايد كه «مراد به «عالم» در اين حديث شريف غير عالم ربّانى است كه علم او لدنّى و حاصل به موهبت الهى است، مثل علوم انبيا و اوليا، عليهم السلام. چنانچه دلالت كند بر اين مدعى تمثيل به قمر، و الا سزاوار بود كه تمثيل به شمس شود، زيرا كه نور آن به افاضه حق است بدون واسطه چيز ديگر از نوع و جنس خود.» انتهى‌ [1] كلامه رفع مقامه.

فصل در بيان آنكه علما ورثه انبيا عليهم السلام هستند

و اين وراثت روحانى است، و ولادت علما از انبيا ولادت ملكوتى است. و انسان همان طور كه به حسب نشئه ملكيه و جسمانيه وليده ملك است، پس از تربيت انبيا و حصول مقام قلب براى او، ولادت ملكوتى پيدا كند. و چنانچه منشأ اين ولادت پدر جسمانى است، منشأ آن ولادت انبيا، عليهم السلام، هستند. پس، آنها پدرهاى روحانى هستند و وراثت وراثت روحانى باطنى است، و ولادت ولادت ثانوى ملكوتى است. و پس از انبيا شأن تربيت و تعليم با حضرات علماست كه ورّاث روحانى حقيقى انبيا هستند. و انبيا، عليهم السلام، به حسب اين مقام روحانيت، مالك درهم و دينار و متوجه به عالم ملك و شئون ملكيه نبودند، وارث آنها به حسب اين مقام غير از علم و معارف چيز ديگر نبوده، گرچه به حسب ولادت ملكى و شئون دنيوى داراى تمام حيثيات بشريّه بودند: قُلْ إنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ‌ [1]


[1]" بگو من بشرى مانند شما هستم." (كهف- 110).

______________________________

[1] شرح اصول كافى، ص 138،" كتاب فضل العلم"،" باب ثواب العالم و المتعلم"، حديث 1.

نام کتاب : شرح چهل حديث( اربعين حديث) نویسنده : الخميني، السيد روح الله    جلد : 1  صفحه : 420
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست