responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش2030 ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان نویسنده : ---    جلد : 1  صفحه : 5

ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش 2030

ﭘﯿﺸﮕﻔﺘﺎر

رﻫﺒﺮان ﮐﺸﻮرﻫﺎي ﻋﻀﻮ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻠﻞ ﻣﺘﺤﺪ، در ﺳﭙﺘﺎﻣﺒﺮ 2015 در اﺟﻼس ﻋﺎﻟﯽرﺗﺒﮥ اﯾﻦ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﺘﻌﻬﺪ ﺷﺪﻧﺪ ﺗﺎ اﻫﺪاف دﺳﺘﻮر ﮐﺎر ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺗﻮﺳﻌﮥ ﭘﺎﯾﺪار 2030 را ﮐﻪ ﻧﺘﯿﺠﮥ ﯾﮏ ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﮔﺴﺘﺮدة ﻣﺸﻮرﺗﯽ در ﺳﻄﺢ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺑﻮد، در ﺳﯿﺎﺳﺖﮔﺬاري ﮐﻼن ﻣﻠّﯽ ﺧﻮد از اول ژاﻧﻮﯾﮥ 2016 ﻣﺪ ﻧﻈﺮ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ. اﯾﻦ دﺳﺘﻮر ﮐﺎر، داراي 17 ﻫﺪف اﺻﻠﯽ و 169 ﻫﺪف وﯾﮋه اﺳﺖ. آﻣﻮزش ﮐﻪ ﻫﺪف ﭼﻬﺎرم اﯾﻦ دﺳﺘﻮر ﮐﺎر اﺳﺖ،در1 ﺗﺤﻘّﻖ ﮐﻠﯿﮥ اﻫﺪاف اﯾﻦ دﺳﺘﻮر ﮐﺎر، ﺑﻪﻃﻮر ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ (اﻫﺪاف 1، 3، 5، 8، 12و (13 و ﻏﯿﺮﻣﺴﺘﻘﯿﻢ (ﺑﻘﯿﮥ اﻫﺪاف) ﻧﻘﺶ اﺻﻠﯽ و ﻣﺤﻮري را ﺑﺮﻋﻬﺪه دارد. در ﻧﺸﺴﺘﯽ ﮐﻪ درﺧﺮداد ﻣﺎه ﺳﺎل ﺟﺎري ﺑﺎ ﺣﻀﻮر دﺑﯿﺮان ﮐﻞ ﮐﻤﯿﺴﯿﻮنﻫﺎي ﻣﻠّﯽ ﺑﯿﺶ از ﯾﮑﺼﺪ و ﺳﯽ ﮐﺸﻮر و ﻣﻌﺎوﻧﺎنذيرﺑﻂ ﺳﺎزﻣﺎن ﯾﻮﻧﺴﮑﻮ در ﺷﻬﺮ ﺷﺎﻧﮕﻬﺎي ﮐﺸﻮر ﭼﯿﻦ ﺑﺮﮔﺰار ﺷﺪ، ﻫﺪف ﭼﻬﺎرم ﺑﻪ اﺗﻔﺎق آرا ﺑﻪ ﻋﻨﻮان اوﻟﻮﯾﺖ اول دﺳﺘﻮر ﮐﺎر ﺟﻬﺎﻧﯽ 2030 ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪ و ﺗﺄﮐﯿﺪ ﮔﺮدﯾﺪ ﮐﻪ آﻣﻮزش ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﻫﺪف ﭼﻬﺎرم ﻣﺤﺪود ﻧﻤﯽﺷﻮد، ﺑﻠﮑﻪ ﻻزم اﺳﺖ ﺑﻪﻋﻨﻮان اﺳﺎس ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﺳﺎﯾﺮ اﻫﺪاف ﺗﻮﺳﻌﮥ ﭘﺎﯾﺪار ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار ﮔﯿﺮد.

از آﻧﺠﺎﺋﯽﮐﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﯾﻮﻧﺴﮑﻮ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﯾﮏ ﻧﻬﺎد ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻠﯽ ﻣﻮﻓﻖ در اﻣﺮ آﻣﻮزش ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮد، اﺟﺮاي ﻫﺪف ﭼﻬﺎرم ﺗﻮﺳﻌﮥ ﭘﺎﯾﺪار 2030 ﺑﺎ ﻋﻨﻮان »ﺑﻪ ﺳﻮي آﻣﻮزش و ﯾﺎدﮔﯿﺮي ﻣﺎداماﻟﻌﻤﺮ ﺑﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ، ﺑﺮاﺑﺮ و ﻓﺮاﮔﯿﺮ ﺑﺮاي ﻫﻤﻪ « ﺑﻪ ﻋﻬﺪة اﯾﻦ ﺳﺎزﻣﺎن ﻧﻬﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ و ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﺬﮐﻮر ﺑﺎ اﯾﻔﺎي ﺳﻪ ﻧﻘﺶ ﻫﺪاﯾﺖ و ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ، ﻧﻈﺎرت و ﮔﺰارشدﻫﯽ، و ارﺗﻘﺎي ﻇﺮﻓﯿﺖ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ دوﻟﺖﻫﺎ، اﺟﺮاي اﯾﻦ ﻫﺪف ﻣﻬﻢ را ﭘﺲ از ﺗﺼﻮﯾﺐ ﻧﻬﺎﺋﯽ ﭼﺎرﭼﻮب ﻋﻤﻞ ﺟﻬﺎﻧﯽ آﻣﻮزش 2030 در ﺳﯽ و ﻫﺸﺘﻤﯿﻦ ﮐﻨﻔﺮاﻧﺲ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﯾﻮﻧﺴﮑﻮ در ﻧﻮاﻣﺒﺮ 2015، آﻏﺎز ﮐﺮده اﺳﺖ.

اﯾﻨﮏ ﺳﺎزﻣﺎن ﯾﻮﻧﺴﮑﻮ و ﮐﻠﯿﮥ ﻋﺎﻣﻼن ﺟﺎﻣﻌﮥ ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻠﯽ، ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن و ذيﻧﻔﻌﺎن ﺟﻬﺎن، ﺗﺠﺮﺑﮥ اﺟﺮاي اﻫﺪاف ﺷﺶﮔﺎﻧﮥ ﺑﺮﻧﺎﻣﮥ آﻣﻮزش ﺑﺮاي ﻫﻤﻪ (2015-2000)2 را دارﻧﺪ و ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ دﻟﯿﻞ ﺗﻮﺻﯿﻪﻫﺎي ﻣﮑﺮر اﯾﻦ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﺮ ﺟﻠﺐ ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﮐﻠﯿﮥ ﺷﺮﮐﺎ در ﯾﮏ روﯾﮑﺮد ﻓﺮاﺑﺨﺸﯽ، اﻋﻢ از ﻧﻬﺎدﻫﺎي رﺳﻤﯽ و ﻏﯿﺮرﺳﻤﯽ، دوﻟﺘﯽ و ﺧﺼﻮﺻﯽ اﺳﺖ.

ﻧﮑﺘﮥ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ دﯾﮕﺮ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ آﻣﻮزش ﻓﺮاﮔﯿﺮ در ﭼﺎرﭼﻮب ﻋﻤﻞ ﺟﻬﺎﻧﯽ آﻣﻮزش 2030، ﺑﻪ ﻣﺮاﺗﺐ داﻣﻨﻪاي ﮔﺴﺘﺮدهﺗﺮ و ﺗﮑﺎﻟﯿﻔﯽ وﺳﯿﻊﺗﺮ از ﺑﺮﻧﺎﻣﮥ آﻣﻮزش ﺑﺮاي ﻫﻤﻪ دارد و ﻋﻼوه ﺑﺮ ﺣﻮزهﻫﺎي ﻧﺎﺗﻤﺎم آﻣﻮزش ﺑﺮاي ﻫﻤﻪ، ﺣﻮزهﻫﺎي دﯾﮕﺮ آﻣﻮزش از ﺟﻤﻠﻪ: اﺷﺘﻐﺎل و ﺗﻮﺳﻌﮥ ﻣﻬﺎرتﻫﺎ، آﻣﻮزش ﻓﻨّﯽ- ﺣﺮﻓﻪاي، آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ، آﻣﻮزش ﺳﻼﻣﺖ و ﺑﻬﺪاﺷﺖ، آﻣﻮزشﻫﺎي اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﺷﻬﺮوﻧﺪي را ﻧﯿﺰ در ﺑﺮﻣﯽﮔﯿﺮد، ﺗﺎ ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﮔﺬار ﺑﻪ ﺳﻮي ﺟﻮاﻣﻊ ﯾﺎدﮔﯿﺮﻧﺪه و داﻧﺶﺑﻨﯿﺎن ﺑﺎ ﮐﻤﺘﺮﯾﻦ ﻣﺸﮑﻞ ﺻﻮرت ﭘﺬﯾﺮد. ﺑﺎ وﺟﻮد اﯾﻦ ﺷﺮاﯾﻂ، روﺷﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ وزارت آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﯾﯽ ﻧﻤﯽﺗﻮاﻧﺪ از ﻋﻬﺪة اﻧﺠﺎم اﯾﻦ ﺗﮑﺎﻟﯿﻒ ﺑﺮآﯾﺪ. ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ دﻟﯿﻞ، از ﻧﻬﺎدﻫﺎي ذيرﺑﻂ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻣﺜﻞ: ﯾﻮﻧﺴﮑﻮ، ﯾﻮﻧﯿﺴﻒ، ﺑﺮﻧﺎﻣﮥ ﺗﻮﺳﻌﮥ ﻣﻠﻞ ﻣﺘﺤﺪ، ﺻﻨﺪوق ﺟﻤﻌﯿﺖ ﻣﻠﻞ ﻣﺘﺤﺪ و ﺑﺎﻧﮏ ﺟﻬﺎﻧﯽ و ﻧﻬﺎدﻫﺎي ﻣﻠّﯽ ذيرﺑﻂ در ﺳﻄﺢ ﻫﺮ ﮐﺸﻮر اﻧﺘﻈﺎر ﻣﯽرود ﮐﻪ در ﺗﺤﻘّﻖ ﻫﺪف ﭼﻬﺎرم و اﻫﺪاف وﯾﮋة دﺳﺘﻮر ﮐﺎر ﺗﻮﺳﻌﮥ ﭘﺎﯾﺪار 2030 ﭘﺎﯾﻤﺮدي

و اﻫﺘﻤﺎم ورزﻧﺪ.

ﮐﻤﯿﺴﯿﻮن ﻣﻠّﯽ ﯾﻮﻧﺴﮑﻮ اﯾﺮان ﮐﻪ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ ﺑﻨﺪ 7 اﺳﺎﺳﻨﺎﻣﮥ ﺳﺎزﻣﺎن ﯾﻮﻧﺴﮑﻮ، ﻧﻬﺎد ﻣﺘﻮﻟﯽ اﺟﺮاي ﭼﺎرﭼﻮب ﻋﻤﻞﻫﺎي ﺟﻬﺎﻧﯽ در اﯾﺮان اﺳﺖ، از ﺑﺪو ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﺗﻬﯿﻪ و ﻧﻬﺎﺋﯽﺳﺎزي ﭼﺎرﭼﻮب ﻋﻤﻞ ﺟﻬﺎﻧﯽ آﻣﻮزش 2030 در ﯾﻮﻧﺴﮑﻮ، در ﺧﺼﻮص ﻣﺤﺘﻮاي اﯾﻦ ﺳﻨﺪ ﻣﺸﻮرتﻫﺎي ﮔﺴﺘﺮدة ﻣﻠّﯽ را ﺑﺎ ﻧﻬﺎدﻫﺎي ذيرﺑﻂ، ﻣﺘﺨﺼّﺼﺎن و ﺻﺎﺣﺐﻧﻈﺮان ارﺷﺪ و ﻧﯿﺰ ﮐﻤﯿﺘﻪﻫﺎي ﻣﻠّﯽ ﺗﺨﺼّﺼﯽ ﺑﻪﻣﻨﻈﻮر ﺟﻤﻊ ﺑﻨﺪي ﻧﻘﻄﻪ ﻧﻄﺮات ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان ﺑﻪ ﻋﻤﻞ آورد و ﺑﺪﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ دﯾﺪﮔﺎهﻫﺎي ﮐﺸﻮرﻣﺎن را در زﻣﯿﻨﮥ ﭼﺎرﭼﻮب ﻋﻤﻞ-ﺟﻬﺎﻧﯽآﻣﻮزش 2030، از ﻃﺮﯾﻖ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﯽ ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان در ﯾﻮﻧﺴﮑﻮ ﺑﻪ دﺑﯿﺮﺧﺎﻧﮥ اﺳﭙﮏ اراﺋﻪ ﮐﺮد.

SDG4١. EFA ٢.

5

نام کتاب : ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش2030 ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان نویسنده : ---    جلد : 1  صفحه : 5
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست