responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش2030 ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان نویسنده : ---    جلد : 1  صفحه : 350

ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش 2030

ﻣﻌﻠﻢ، ﺗﺮﺑﯿﺖ ﻣﻌﻠﻢ و ﺗﻮﺳﻌﮥ ﻫﻤﮑﺎريﻫﺎي ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ

ﻣﻘﺪﻣﻪ

در اوﻟﯿﻦ ﮐﻨﻔﺮﻧﺲ ﺟﻬﺎﻧﯽ آﻣﻮزش ﺑﺮاي ﻫﻤﻪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺣﻤﺎﯾﺖ ﺧﺎص ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎي ﯾﻮﻧﺴﮑﻮ، ﯾﻮﻧﯿﺴﻒ، ﺻﻨﺪوق ﻋﻤﺮان ﻣﻠﻞ ﻣﺘﺤﺪ، ﺑﺎﻧﮏ ﺟﻬﺎﻧﯽ و ﺻﻨﺪوق ﺟﻤﻌﯿﺖ ﻣﻠﻞ ﻣﺘﺤﺪ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﺷﺪ؛ رؤﺳﺎ و وزراي 155 ﮐﺸﻮر ﺟﻬﺎن و ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎن ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎي ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ و ﻏﯿﺮ دوﻟﺘﯽ ﺣﻀﻮر داﺷﺘﻨﺪ و ﺗﻮاﻓﻖ ﮐﺮدﻧﺪ ﮐﻪ اﻫﺪاف ﮐﻨﻔﺮاﻧﺲ را ﺗﺎ ﭘﺎﯾﺎن ﺳﺎل 2000 ﺑﻪ ﻃﻮر ﺟﺪي در ﮐﺸﻮرﻫﺎي ﻣﺘﺒﻮع ﺧﻮد ﺗﺤﻘﻖ ﺑﺨﺸﻨﺪ. اﻫﺪاف ﻣﻬﻤﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ارﺗﻘﺎي ﺳﻄﺢ آﮔﺎﻫﯽ ﺟﻬﺎﻧﯿﺎن ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻌﻀﻞ ﺑﯽﺳﻮادي، آﮔﺎﻫﯽ دادن در ﻣﻮرد ﻧﻘﺶ آﻣﻮزشوﭘﺮورش در ﺗﻮﺳﻌﻪ اﻗﺘﺼﺎدي–اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺟﻮاﻣﻊ، ﺗﺒﺎدل ﻧﻈﺮ ﺑﺮاي اﺗﺨﺎذ ﺷﯿﻮهاي ﻣﻨﺎﺳﺐ در ﺳﻄﺢ ﻣﻠﯽ، ﻣﻨﻄﻘﻪاي و ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻠﯽ ﺑﺮاي ﺣﻞ ﻣﻌﻀﻞ ﺑﯽﺳﻮادي و اﯾﺠﺎد ﺗﻌﻬﺪ در رﻫﺒﺮان ﺟﻬﺎن، ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎن دوﻟﺖﻫﺎ، ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎي دوﻟﺘﯽ و ﻏﯿﺮدوﻟﺘﯽ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻓﺮاﻫﻢ ﮐﺮدن اﻣﮑﺎﻧﺎت آﻣﻮزشﻫﺎي ﭘﺎﯾﻪ و داﻧﺶ و ﻣﻬﺎرتﻫﺎي ﺿﺮوري ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﻧﯿﺎزﻫﺎي اﻣﺮوزي ﮐﻮدﮐﺎن.

ﻧﺘﺎﯾﺞ ارزﯾﺎﺑﯽﻫﺎ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﻋﻠﯿﺮﻏﻢ ﺟﻬﺖﮔﯿﺮيﻫﺎي ﻣﺜﺒﺘﯽ ﮐﻪ در روﻧﺪ آﻣﻮزش ﺑﺮاي ﻫﻤﻪ در ﮐﺸﻮرﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ اﯾﺠﺎد ﺷﺪه ﺑﻮد ﻫﻨﻮز ﻣﺸﮑﻼت و ﮐﻤﺒﻮدﻫﺎي ﺟﺪي وﺟﻮد دارد. اﺟﻼس داﮐﺎر در ﺳﺎل 2000 ﺑﺮاي ارزﯾﺎﺑﯽ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎ ﺑﺮﮔﺰار و ﻧﺘﺎﯾﺞ ارزﯾﺎﺑﯽﻫﺎي ﮐﺸﻮرﻫﺎ ﺑﻪ اﺟﻼس اراﺋﻪ ﺷﺪ. ﻧﻬﺎﯾﺘﺎ ﺳﺮان و وزﯾﺮان آﻣﻮزشوﭘﺮورش ﮐﺸﻮرﻫﺎ اﻋﻼﻣﯿﻪ ﻧﻬﺎﯾﯽ اﺟﻼس داﮐﺎر را ﺗﺼﻮﯾﺐ ﮐﺮدﻧﺪ و ﺑﺮ اﺳﺎس آن ﻣﺘﻌﻬﺪ ﺷﺪﻧﺪ ﺑﺎ ﺑﺴﯿﺞ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺗﻮان ﺧﻮد، در راه دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ اﻫﺪاف اﯾﻦ اﻋﻼﻣﯿﻪ ﺑﮑﻮﺷﻨﺪ و ﺗﺎ ﺳﺎل 2015 ﻣﯿﻼدي ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻣﻔﺎد ان را در ﮐﺸﻮرﻫﺎي ﺧﻮد ﺟﺎﻣﻪ ﻋﻤﻞ ﺑﭙﻮﺷﺎﻧﻨﺪ.

ﺗﺎ ﺳﺎل 2015 ﮐﻪ ﻣﻬﻠﺖ زﻣﺎﻧﯽ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺪه ﺑﺮاي ﺗﺤﻘﻖ آن اﻫﺪاف ﺑﻮد، دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﻪ آنﻫﺎ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﮐﺎﻣﻞ ﻣﺤﻘﻖ ﻧﺸﺪ. از اﯾﻦ رو و در ﭼﺎرﭼﻮب اﻗﺪامﻫﺎي ﺗﮑﻤﯿﻠﯽ ﺑﺮاي ﺑﻪ ﭘﺎﯾﺎن رﺳﺎﻧﺪن دﺳﺘﻮرﮐﺎر ﻧﺎﺗﻤﺎم آﻣﻮزش ﺑﺮاي ﻫﻤﻪ، ﯾﻮﻧﺴﮑﻮ در ﺳﯽوﻫﺸﺘﻤﯿﻦ اﺟﻼس ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺧﻮد در ﺳﻄﺢ وزراي ﮐﺸﻮرﻫﺎي ﻋﻀﻮ در روز 4 ﻧﻮاﻣﺒﺮ 13) 2014 آﺑﺎن (1394 ﭼﺎرﭼﻮب ﻋﻤﻞ آﻣﻮزش ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺑﺮاي 2030 را ﺑﻪ ﺗﺼﻮﯾﺐ رﺳﺎﻧﺪ. ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان ﻧﯿﺰ از ﭼﺎرﭼﻮب اﻗﺪام آﻣﻮزش 2030 اﺳﺘﻘﺒﺎل و ﺣﻤﺎﯾﺖ ﮐﺮد و آن را ﭼﺎرﭼﻮﺑﯽ ﺑﺮاي ﻫﻤﮑﺎريﻫﺎي ﻣﻠﯽ، ﻣﻨﻄﻘﻪاي و ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ داﻧﺴﺖ. ﮐﺎرﮔﺮوه »ﻣﻌﻠﻢ، ﺗﺮﺑﯿﺖ ﻣﻌﻠﻢ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻫﻤﮑﺎريﻫﺎي ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻠﯽ« ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻟﮥ ﯾﮑﯽ از ﮐﺎرﮔﺮوهﻫﺎي ﺗﺪوﯾﻦ ﭘﯿﺶ ﻧﻮﯾﺲ ﺳﻨﺪ آﻣﻮزش2030 ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان از ﺳﻮي ﮐﻤﯿﺘﻪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش ﮐﻤﯿﺴﯿﻮن ﻣﻠﯽ ﯾﻮﻧﺴﮑﻮ ﻣﺎﻣﻮرﯾﺖ ﯾﺎﻓﺖ ﺗﺎ ﺑﺎ ﺑﺮرﺳﯽ ﻫﺪف .4ج از ﺳﻨﺪ 2030 ﯾﻮﻧﺴﮑﻮ و راﻫﺒﺮدﻫﺎي ﻧﺸﺎﻧﮕﺮ 32آن ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدﻫﺎي ﺧﻮد را ﺑﺮاي درج در ﺳﻨﺪ آﻣﻮزش 2030 ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان اراﯾﻪ ﮐﻨﺪ.33

ﺑﺮ اﯾﻦ اﺳﺎس، ﺟﺎﯾﮕﺎه ﻣﻌﻠﻤﺎن ﺑﺮاي ﺗﺤﻘﻖ ﻫﻤﻪ اﻫﺪاف آﻣﻮزﺷﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺟﻬﺎﻧﯽ از ﺿﺮورت و اﻫﻤﯿﺖ وﯾﮋهاي ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ. در اﯾﻦ ﭼﺎرﭼﻮب ﻋﻤﻞ اﺷﺎره ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺗﺎ ﺳﺎل 2015 ﺑﻪ 1/6 ﻣﯿﻠﯿﻮن ﻣﻌﻠﻢ ﻧﯿﺎز دارد و ﺗﺎ ﺳﺎل 2030 ﺑﻪ 3/3 ﻣﯿﻠﯿﻮن

32indicative strategies

33 اﻟﺒﺘﻪ ﮐﺎرﮔﺮوه، ﻧﻈﺮ ﺑﻪ ﺟﺎﯾﮕﺎه و اﻫﻤﯿﺖ ﮐﻠﯿﺪي ﻣﻌﻠﻢ در ﺗﺤﻘﻖ اﻫﺪاف آﻣﻮزش ) 2030 دﺳﺖ ﮐﻢ در ﺣﻮزه آﻣﻮزش و ﭘﺮورش رﺳﻤﯽ) ﺑﺎ ﻧﻔﺴﯿﺮ ﻣﻮﺳﻊ از ﻣﺎﻣﻮرﯾﺖ ﺧﻮد داﻣﻨﻪ ﺑﺮرﺳﯽ را ﻓﺮاﺗﺮ از آﻧﭽﻪ در ﺳﻨﺪ ﺟﻬﺎﻧﯽ آﻣﻮزش 2030 آﻣﺪه اﺳﺖ ﻗﻠﻤﺪاد ﮐﺮد و ﻣﻮﺿﻮع ﯾﺎ ﻣﺴﺎﻟﻪ ﻣﻌﻠﻢ و ﺗﺮﺑﯿﺖ ﻣﻌﻠﻢ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﻋﺎم را در ﮐﺎﻧﻮن ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار داد.

350

نام کتاب : ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش2030 ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان نویسنده : ---    جلد : 1  صفحه : 350
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست