responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش2030 ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان نویسنده : ---    جلد : 1  صفحه : 297

ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش 2030

اﯾﺠﺎد، ﺑﺎزﺳﺎزي و ﻧﻮﺳﺎزي ﻓﻀﺎﻫﺎي آﻣﻮزﺷﯽ (ﻣﺪارس)

-1 ﻣﻘﺪﻣﻪ

ﻣﺪارس ﺑﺎ روﯾﮑﺮد ﮐﺎﻧﻮن ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ ﻣﺤﻠﻪ و ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺤﯿﻂ اﺻﻠﯽ ﺗﺮﺑﯿﺖ و ﯾﺎدﮔﯿﺮي، ﺗﺠﻠﯽ ﺑﺨﺶ ﺗﺤﻘﻖ ﻣﺮاﺗﺒﯽ از ﺣﯿﺎت ﻃﯿﺒﻪ، ﮐﺎﻧﻮن ﻋﺮﺿﻪ ﺧﺪﻣﺎت و ﻓﺮﺻﺖ ﻫﺎي ﺗﻌﻠﯿﻢ و ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ، ﻣﺤﻞ ﮐﺴﺐ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻫﺎي ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ و زﯾﺴﺘﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ و از ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎي آن ﻣﺴﺘﺤﮑﻢ و ﻣﻘﺎوم ﺑﻮدن در ﺑﺮاﺑﺮ ﺣﻮادث و ﺳﻮاﻧﺢ ﻃﺒﯿﻌﯽ و ﻏﯿﺮﻃﺒﯿﻌﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده ﺣﺪاﮐﺜﺮي از ﻣﺼﺎﻟﺢ ﻣﻠﯽ و ﻣﻨﻄﻘﻪ اي، ﻣﺤﻠﯽ اﻣﻦ در اﯾﺎم اﺿﻄﺮار ﺑﺮاي ﮐﻤﮏ رﺳﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ و ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻋﻤﺪه اي در ﻓﺮآﯾﻨﺪ اﯾﺠﺎد ﯾﮏ ﺟﺎﻣﻌﻪ اﯾﻤﻦ دارد.3 ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺑﻪ دﻟﯿﻞ اﻫﻤﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﮔﺴﺘﺮدﮔﯽ ﺟﻐﺮاﻓﯿﺎﯾﯽ و ﮐﺎرﮐﺮدﻫﺎي ﻣﺪارس در ﻣﻮاﻗﻊ ﻣﺨﺘﻠﻒ (ﺑﺤﺮان و ﻋﺎدي) ﻟﺰوم ﺗﺎﻣﯿﻦ اﯾﻤﻨﯽ ﻣﺪارس ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از اوﻟﻮﯾﺖ ﻫﺎي اﺻﻠﯽ ﮐﺸﻮرﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ و ﻧﻬﺎدﻫﺎي ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ اﺳﺖ. وﺳﻌﺖ و ﻧﺤﻮه اﻗﺪاﻣﺎت اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺘﻪ در ﮐﺸﻮر در زﻣﯿﻨﻪ ﻧﻮﺳﺎزي، اﯾﻤﻦ ﺳﺎزي و ﻣﻘﺎوم ﺳﺎزي ﻣﺪارس ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ و اﺳﺘﻘﺒﺎل ﻧﻬﺎدﻫﺎ، ﻣﺮاﮐﺰ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺗﯽ ﻣﻌﺘﺒﺮ ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ و ﮐﺸﻮرﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ 4و ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از اﻟﮕﻮﻫﺎي ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻣﺪارس اﯾﻤﻦ در دﻧﯿﺎ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ .5

راﻫﺒﺮد ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ ﮐﺎﻫﺶ ﺧﻄﺮﭘﺬﯾﺮي ﺣﻮادث و ﻣﺨﺎﻃﺮات ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻠﻞ ﻣﺘﺤﺪ (UNISDR)6 ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻬﺎد ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ در زﻣﯿﻨﻪ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ و راﻫﺒﺮي ﮐﺎﻫﺶ اﺛﺮات ﻧﺎﺷﯽ از ﺣﻮادث و ﻣﺨﺎﻃﺮات ﻃﺒﯿﻌﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ اﻗﺪاﻣﺎت و ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ در زﻣﯿﻨﻪ ﮐﺎﻫﺶ ﺧﻄﺮات و آﺳﯿﺐ ﻫﺎي ﻧﺎﺷﯽ از زﻟﺰﻟﻪ، ﺳﯿﻞ، ﻃﻮﻓﺎن، ﻣﺨﺎﻃﺮات ﺳﺎﺧﺘﮕﺎﻫﯽ و ﺳﺎﯾﺮ ﺧﻄﺮات ﺑﺎﻟﻘﻮه و ﺑﺎﻟﻔﻌﻞ در ﺟﻮاﻣﻊ ﻣﺨﺘﻠﻒ اﻧﺠﺎم داده اﺳﺖ . در ﭼﻨﺪ ﺳﺎل اﺧﯿﺮ، UNISDR اﻫﺘﻤﺎم وﯾﮋه اي ﺑﺮاي ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺿﻮاﺑﻂ ﮐﺎﻫﺶ ﺧﻄﺮﭘﺬﯾﺮي ﻓﻀﺎﻫﺎي آﻣﻮزﺷﯽ و ﻣﺪارس داﺷﺘﻪ اﺳﺖ. ﺑﺮاي اﯾﻦ ﻣﻨﻈﻮر، ﻃﺮح ﻫﺎ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ در ﮐﺸﻮرﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﺮ اﺳﺎس ﻧﻮع ﺧﻄﺮات ﻣﻮﺟﻮد ﻫﺮ ﮐﺸﻮر اراﺋﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﺗﺎﮐﻨﻮن در ﻧﺸﺴﺖ ﻫﺎ و ﺟﻠﺴﺎت ﺗﺨﺼﺼﯽ ﺑﺎ ﺣﻀﻮر ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎن ﮐﺸﻮرﻫﺎي ﻋﻼﻗﻤﻨﺪ و ﭘﯿﺸﺮو در زﻣﯿﻨﻪ اﯾﻤﻦ ﺳﺎزي ﻣﺪارس و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪﮔﺎن UNISDR ﻣﻄﺮح ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ و ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه از آﻧﻬﺎ در ﺗﺪوﯾﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰي ﻫﺎي ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﻟﺤﺎظ ﮔﺮدﯾﺪه اﺳﺖ. ﭼﺎرﭼﻮب ﮐﺎري ﻫﯿﻮﮔﻮ 2015 – 2005 ) (HFA)7 ﻣﯿﻼدي) و ﭼﺎرﭼﻮب ﺳﻨﺪاي ﺑﺮاي ﮐﺎﻫﺶ ﺧﻄﺮ ﺣﻮادث و ﻣﺨﺎﻃﺮات 2015-2030 ) (SFDRR)8 ﻣﯿﻼدي) ﺑﻪ ﻋﻨﻮان دو ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﮐﻠﯽ ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮ اﺳﺎس ﺗﺠﺮﺑﯿﺎت و دﺳﺘﺎوردﻫﺎي ﮐﺸﻮرﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻒ و ﺑﺎ ﻫﺪف اﯾﺠﺎد اﻧﺴﺠﺎم و ﯾﮑﭙﺎرﭼﮕﯽ در اﻗﺪاﻣﺎت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﮐﺎﻫﺶ ﺧﻄﺮﭘﺬﯾﺮي ﺣﻮادث و ﻣﺨﺎﻃﺮات اراﺋﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ.

٣ ﺳﻨﺪ ﺗﺤﻮل ﺑﻨﯿﺎدﯾﻦ وزارت آوزش و ﭘﺮورش، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ زﯾﺮ ﻧﻈﺎم ﺗﺎﻣﯿﻦ ﻓﻀﺎ، ﺗﺠﻬﯿﺰات و ﻓﻨﺎوري ٤ ﮔﺰارشﻫﺎي ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ اوﻟﯿﻦ و دوﻣﯿﻦ ﻧﺸﺴﺖ ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ ﺳﺮان ﻣﺪارس اﯾﻤﻦ 5 ﮔﺰارش ﻧﻤﺎﯾﻨﺪه ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻠﻞ ﻣﺘﺤﺪ در دوﻣﯿﻦ ﻧﺸﺴﺖ ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ ﺳﺮان ﻣﺪارس اﯾﻤﻦ

United Nations International Strategy for Disaster Reduction٦ Hyogo Framework Action٧ Sendai Framework for Disaster Risk Reduction٨

٢٩٧

نام کتاب : ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش2030 ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان نویسنده : ---    جلد : 1  صفحه : 297
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست