responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش2030 ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان نویسنده : ---    جلد : 1  صفحه : 278

ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش 2030


آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار

ﻣﻘﺪﻣﻪ

اﻫﺪاف ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻫﺰاره روﯾﮑﺮدي ارزﺷﻤﻨﺪ ، اﻧﺴﺎن ﮔﺮاﯾﺎﻧﻪ، ﺗﻮﺳﻌﻪ ﮔﺮاﯾﺎﻧﻪ و ﻋﺪاﻟﺖ ﺟﻮﯾﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﻣﻌﻀﻼت و ﻣﺸﮑﻼت ﺟﻮاﻣﻊ ﺑﺸﺮي دارد و ﭼﻬﺎرﭼﻮﺑﯽ ﻣﻨﺴﺠﻢ و راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ ﻣﻔﯿﺪ ﺑﺮاي دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار اﺳﺖ، اﻣﺎ واﻗﻌﯿﺎت دﻧﯿﺎي ﮐﻨﻮﻧﯽ ﺑﺎ آﻧﭽﻪ ﻗﺮار ﺑﻮد دﺳﺘﺎوردﻫﺎي آرﻣﺎن ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻫﺰاره ﺑﺎﺷﺪ، ﻓﺎﺻﻠﻪ زﯾﺎدي دارد. ﯾﮑﯽ از دﺳﺘﺎوردﻫﺎي اﺻﻠﯽ ﮐﻨﻔﺮاﻧﺲ رﯾﻮ20+ در ژوﺋﻦ 2012 ، دﺳﺘﻮر ﮐﺎر ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺲ از 2015 و اﻫﺪاف ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار( (SDG ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﮐﺸﻮرﻫﺎي ﻋﻀﻮ ﻣﺘﻌﻬﺪ ﺷﺪﻧﺪ ﺑﻪ اﯾﺠﺎد ﯾﮏ ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﻓﺮاﮔﯿﺮ و ﺷﻔﺎف ﺑﺮاي ﺗﻤﺎم ذﯾﻨﻔﻌﺎن درﺧﺼﻮص اﻫﺪاف ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار، ﺑﺎ روﯾﮑﺮد ﮔﺴﺘﺮش و ﺑﺴﻂ اﻫﺪاف ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار، ﺗﻮاﻓﻖ ﺷﺪه ﺗﻮﺳﻂ ﻣﺠﻤﻊ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻠﻞ ﻣﺘﺤﺪ اﻗﺪام ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ.

آﻣﻮزش ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻣﻬﻤﯽ ﺑﺮاي ارﺗﻘﺎ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار اﺳﺖ و ﻗﺎدر ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد ﺗﺎ ﻇﺮﻓﯿﺖ و ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ اﻓﺮاد را ﺑﺮاي ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺒﺎﺣﺚ زﯾﺴﺖﻣﺤﯿﻄﯽ و ﺗﻮﺳﻌﻪاي ارﺗﻘﺎ ﺑﺨﺸﺪ. آﻣﻮزش ﻋﻨﺼﺮ دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ آﮔﺎﻫﯽﻫﺎي زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ، ﻧﮕﺮشﻫﺎ و ﻣﻬﺎرتﻫﺎي ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار و ﻣﺸﺎرﮐﺖ اﺛﺮﺑﺨﺶ و ﻓﻌﺎل اﻓﺮاد در ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮي اﺳﺖ (United Nations Conference on .Environment and Development, 1992, ch. 36) آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ، ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﺿﺮﯾﺐ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺑﺴﯿﺎر زﯾﺎد ﺧﻮد در آﮔﺎﻫﯽ ﺑﺨﺸﯽ و ارﺗﻘﺎي ﻗﺎﺑﻠﯿﺖﻫﺎي ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز اﻓﺮاد ﺟﺎﻣﻌﻪ، ﻇﺮﻓﯿﺖ ﻻزم ﺑﺮاي آﻏﺎز ﺟﻨﺒﺶ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار را دارد. از اﯾﻦرو، ﺑﺎزﻧﮕﺮي در ﭼﺸﻢاﻧﺪازﻫﺎ، ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎ، ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎ، ﻓﺮاﯾﻨﺪﻫﺎي آﻣﻮزﺷﯽ و ﻏﯿﺮه ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﻐﯿﯿﺮ ﺷﯿﻮه ﺗﻔﮑﺮ، ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ، ﻧﮕﺎه ﺟﺪﯾﺪ ﺑﻪ ﭘﺪﯾﺪهﻫﺎ، و ﭘﺮورش ﻗﺎﺑﻠﯿﺖﻫﺎي ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز ﻧﺴﻞﻫﺎي آﯾﻨﺪه اﺟﺘﻨﺎب ﻧﺎﭘﺬﯾﺮ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد. از اﯾﻨﺮو، ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺗﺪوﯾﻦ ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش 2030 ﺿﺮوري اﺳﺖ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺑﺤﺚ آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار ﺗﻮﺟﻪ وﯾﮋه اي ﻣﺒﺬول ﮔﺮدد.

ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﺮرﺳﯽ وﺿﻊ ﻣﻮﺟﻮد ﺑﺮاﺳﺎس اﺳﻨﺎد ﺑﺎﻻدﺳﺘﯽ، ﺳﻪ ﺳﻨﺪ ﺑﺎﻻدﺳﺘﯽ ﺷﺎﻣﻞ: ﻧﻘﺸﻪ ﺟﺎﻣﻊ ﻋﻠﻤﯽ ﮐﺸﻮر، ﺳﻨﺪ راﻫﺒﺮدي ﮔﻔﺘﻤﺎن ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻧﻈﺎم آﻣﻮزش، ﭘﮋوﻫﺶ و ﻓﻨﺎوري ﮐﺸﻮر، و ﺳﻨﺪ داﻧﺸﮕﺎه اﺳﻼﻣﯽ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ و ﻣﻮاردي ﮐﻪ ﻣﺘﻨﺎﻇﺮ ﺑﺎ آﻣﻮزش ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار ﺑﻮدﻧﺪ اﺳﺘﺨﺮاج ﺷﺪﻧﺪ.

ﻣﻮاردي ﮐﻪ از ﻫﺮ ﺳﻨﺪ اﺳﺘﺨﺮاج ﺷﺪ، ﺑﻪ ﺷﺮح ذﯾﻞ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ:

ﺳﻨﺪ راﻫﺒﺮدي ﮔﻔﺘﻤﺎن ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻧﻈﺎم آﻣﻮزش، ﭘﮋوﻫﺶ و ﻓﻨﺎوري ﮐﺸﻮر

راﻫﺒﺮد :1 روزاﻣﺪ ﮐﺮدن دروس، رﺷﺘﻪ ﻫﺎ ﺑﻪ وﯾﮋه در ﺣﻮزه ﻋﻠﻮم اﻧﺴﺎﻧﯽ، ﺧﻮاﻧﺶ ﺑﻮﻣﯽ و ارﺗﻘﺎي ﺗﻮان و ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﻫﺎي ﮐﺎرﺑﺮدي آن ﺑﺎ ﺗﮑﯿﻪ ﺑﺮ اﺧﺬ راﻫﮑﺎر از ﻣﺴﺎﯾﻞ و ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﺤﯿﻄﯽ و ﺗﺎرﯾﺨﯽ راﻫﺒﺮد :1 اﯾﻔﺎي ﻧﻘﺶ ﻫﻤﻪ ﺟﺎﻧﺒﻪ و ﺑﺎ ﮐﻔﺎﯾﺖ ﺑﺨﺶ آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ، ﭘﮋوﻫﺶ و ﻓﻨﺎوري در ﮐﺎﻧﻮن ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﻫﺎي اﻗﺘﺼﺎدي، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ، و زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ

راﻫﺒﺮد :3 اﻧﺠﺎم اﺻﻼﺣﺎت در راﻫﺒﺮي، ﺳﯿﺎﺳﺘﮕﺰاري، ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ، ﻧﻈﺎرت، ارزﺷﯿﺎﺑﯽ، ﺗﻀﻤﯿﻦ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻧﻈﺎم آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ و ﭘﮋوﻫﺶ ﮐﺸﻮر در ﺗﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﻧﯿﺎزﻫﺎ و ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﺤﯿﻄﯽ و ﺗﻮﺳﻌﻪ اي راﻫﺒﺮد :4 ﺟﻠﺐ ﻣﺸﺎرﮐﺖ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن، ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﻫﺎي ارزﺷﻤﻨﺪ در ﺳﺎزﻧﺪﮔﯽ ﻓﺮداي ﮐﺸﻮر و ﺗﺮﻏﯿﺐ و ﺗﺠﻬﯿﺰ آﻧﺎن ﺑﻪ

ﻣﻼﺣﻈﺎت ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺑﻬﻤﺮاه ﺗﻘﻮﯾﺖ ﺳﻠﻮك و رﻓﺘﺎر ﺻﺤﯿﺢ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در آﻧﺎن از ﻃﺮﯾﻖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰي اﺛﺮﺑﺨﺶ ﺟﻬﺖ ارﺗﻘﺎ ﺳﻄﺢ

٢٧٨

نام کتاب : ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش2030 ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان نویسنده : ---    جلد : 1  صفحه : 278
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست