responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش2030 ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان نویسنده : ---    جلد : 1  صفحه : 267

ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش 2030

آﻣﻮزش ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار در آﻣﻮزش اﺑﺘﺪاﯾﯽ و ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ

ﻣﻘﺪﻣﻪ

اﻣﺮوزه ﺟﻮاﻣﻌﯽ ﮐﻪ در ﻋﺼﺮ و داﻧﺎﯾﯽ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ و ﺧﻠﻖ داﻧﺶ ﺟﺪﯾﺪ را داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ، در ﻓﺮاﯾﻨﺪ رﻗﺎﺑﺖﻫﺎي ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻠﯽ از دﯾﮕﺮ ﮐﺸﻮرﻫﺎي ﭘﯿﺸﯽ ﮔﺮﻓﺘﻪ و اﻣﮑﺎن ﺗﺒﺪﯾﻞ داﻧﺶ ﺑﻪ ﻓﻨﺎوري و ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ را ﻣﻬﯿﺎ ﻣﯽﺳﺎزﻧﺪ. ﭼﺮﺧﻪي داﻧﺶ، ﻓﻨﺎوري و ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ، زﻣﯿﻨﻪ ﻓﺎﺻﻠﻪ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﮐﺸﻮرﻫﺎي ﭘﯿﺸﺮو، از ﺳﺎﯾﺮ ﮐﺸﻮرﻫﺎ و ﺣﺘﯽ اﯾﺠﺎد ﺳﻠﻄﻪ ﻓﻨﺎوراﻧﻪ را ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯽ ﺳﺎزد. ﻓﺮاﯾﻨﺪ رﺷﺪ ، ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﺴﺘﻠﺰم ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰﯾﻬﺎي ﻋﻠﻤﯽ ، دﻗﯿﻖ و ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﮔﺴﺘﺮده اﺳﺖ. ﺑﺮ ﻫﻤﯿﻦ اﺳﺎس ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰﯾﻬﺎي ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﺑﻪ ﺗﺒﻊ آن ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎي آﻣﻮزﺷﯽ در اﺑﻌﺎد ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ ، ﻣﻨﻄﻘﻪ اي ، ﻣﻠﯽ و ﻣﺤﻠﯽ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﮐﺸﻮرﻫﺎ و ﻧﻬﺎدﻫﺎي ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ و ﻫﻤﻪ ﺳﺎﻟﻪ ﺷﺎﻫﺪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎي ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ در اﯾﻦ ﺣﻮزه ﻫﺎ ﻫﺴﺘﯿﻢ.

در راﺳﺘﺎي ﺗﻮﺳﻌﻪ آﻣﻮزش در اﺑﻌﺎد ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻧﯿﺰ ﻧﻬﺎد ﺗﺨﺼﺼﯽ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ، ﻋﻠﻤﯽ، آﻣﻮزﺷﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻠﻞ1 ﯾﻮﻧﺴﮑﻮ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺟﻠﺐ ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﻧﻬﺎد ﻫﺎي زﯾﺮﺑﻂ در ﺟﻮاﻣﻊ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﻮﺳﻌﻪ و رﺷﺪ ﻋﺪاﻟﺖ، ﻗﺎﻧﻮن ﻣﺤﻮري و ﺣﻘﻮق اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺗﻼش ﻫﺎي ﮔﺴﺘﺮده اي را اﻧﺠﺎم داده و ﮐﺸﻮرﻫﺎي ﻋﻀﻮ را دﻋﻮت ﮐﺮده ﺗﺎ ﺑﺮ آﻣﻮزش ﭘﺎﯾﻪ و ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺗﻮﺟﻪ و ﺗﻤﺮﮐﺰ وﯾﮋه اي داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﻣﺎﻧﻨﺪ "آﻣﻮزش ﺑﺮاي ﻫﻤﻪ "2000 -2015 و "آﻣﻮزش ﺑﻌﺪ از ﺳﺎل 2015 ﮐﻪ ﻣﺘﻤﺮﮐﺰ ﺑﺮ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﯾﺎدﮔﯿﺮي ، آﻣﻮزش ﻣﺎدام اﻟﻌﻤﺮ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار اﺳﺖ. ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ 2030 ﺑﺎ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺑﺮ ﺗﻮﺳﻌﮥ ﭘﺎﯾﺪار از ﻃﺮﯾﻖ ﺗﻀﻤﯿﻦ آﻣﻮزش ﺑﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ و ﻓﺮاﮔﯿﺮ و ﮐﯿﻔﯽ ﻣﻨﺼﻔﺎﻧﻪ و ﺗﺮوﯾﺞ ﻓﺮﺻﺘﻬﺎي ﯾﺎدﮔﯿﺮي ﻣﺎداﻣﺎﻟﻌﻤﺮ ﺑﺮاي ﻫﻤﻪ ﮐﺸﻮرﻫﺎي ﺟﻬﺎن را دﻋﻮت ﺑﻪ ارﺗﻘﺎ و ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺑﺨﺸﯽ ﺣﻮزة آﻣﻮزش ﺑﺮاي دورة زﻣﺎﻧﯽ 2015 ﺗﺎ 2030 ﮐﺮده اﺳﺖ. اﯾﻦ ﺳﻨﺪ ﮐﻪ در ﺗﺎرﯾﺦ 4 ﻧﻮاﻣﺒﺮ 2015 در ﺟﺮﯾﺎن ﻧﺸﺴﺖ اﻋﻀﺎي ﻋﺎﻟﯽ رﺗﺒﻪ ﯾﻮﻧﺴﮑﻮ در ﭘﺎرﯾﺲ ﺑﻪ ﺗﺼﻮﯾﺐ 184 ﮐﺸﻮر ﻋﻀﻮ رﺳﯿﺪ ﺑﺎ ﻣﺤﻮرﯾﺖ ﺗﻮﺳﻌﮥ ﭘﺎﯾﺪار، آﻣﻮزش را ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻋﺎﻣﻞ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﯽ داﻧﺪ . اﯾﻦ ﺳﻨﺪ ﺑﺎ ﭘﺬﯾﺮش ﺑﺎﻓﺖ، اوﻟﻮﯾﺘﻬﺎ وﺳﯿﺎﺳﺘﻬﺎي ﻣﻠّﯽ ﮐﺸﻮرﻫﺎي ﻋﻀﻮ ،راﻫﺒﺮدﻫﺎي ﻣﺸﺨﺼﯽ را ﺑﺮاي ﺑﻮﻣﯽ ﺳﺎزي ﻃﺮﺣﻬﺎ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎ در ﻗﺎﻟﺐ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎيﻣﻠّﯽ و ﻣﺤﻠﯽ اراﺋﻪ ﻣﯿﺪﻫﺪ.

-1 ﭼﺸﻢ اﻧﺪاز

ﻧﻈﺎم ﺗﻌﻠﯿﻢ و ﺗﺮﺑﯿﺖ رﺳﻤﯽ ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان در اﻓﻖ 1404، ﺑﺎ اﺗﮑﺎ ﺑﻪ ﻗﺪرت اﻟﻬﯽ و ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻧﻈﺎم ﻣﻌﯿﺎر اﺳﻼﻣﯽ ، ﻓﺮﻫﻨﮓ و ﺗﻤﺪن اﯾﺮاﻧﯽ و و ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻋﺪل ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺑﺎ ﺑﺮﺧﻮرداري از ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﯾﻬﺎي ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ ﻣﻤﺘﺎز در ﺳﻄﺢ ﻣﻨﻄﻘﻪ و ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺳﺎزﻧﺪه و ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺎ ﻧﻈﺎم ﻫﺎي ﺗﻌﻠﯿﻢ و ﺗﺮﺑﯿﺖ ﺟﻬﺎن ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺎﻫﯿﺖ و ﻓﻄﺮت اﻧﺴﺎﻧﯽ اﻓﺮاد در ﺻﺪد ﺗﺮﺑﯿﺖ اﻓﺮادي ﮐﺎرآﻣﺪ ، اﺛﺮﺑﺨﺶ ، ﯾﺎدﮔﯿﺮﻧﺪه (ﻣﺎدام اﻟﻌﻤﺮ)، ﻋﺪاﻟﺖ ﻣﺤﻮر ، ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﺟﻮ در ﻧﻈﺎم ﺗﻌﻠﯿﻢ و ﺗﺮﺑﯿﺖ ﮐﺸﻮر اﺳﺖ.2

-2 اﻫﺪاف ﮐﻠﯽ

-1 ارﺗﻘﺎ و ﺑﻬﺒﻮد ﮐﯿﻔﯿﺖ آﻣﻮزش: اﯾﻦ ﻫﺪف اﺷﺎره ﺑﻪ ﺑﺎزﻧﮕﺮي و ﺗﺎﮐﯿﺪ ﻣﺠﺪد ﺑﻪ ﮐﺴﺐ ﻣﻬﺎرت ، داﻧﺶ و ﻧﮕﺮش ﻻزم ﺑﺮاي ﺗﺮﺑﯿﺖ ﯾﺎدﮔﯿﺮﻧﺪﮔﺎﻧﯽ ﻣﺎدام اﻟﻌﻤﺮ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﻬﺒﻮد ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﻓﺮدي و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ دارد.

١- United Nation Educational , Scientific and Cultural Organization (UNESCO )

- 2 ﺑﺮﮔﺮﻓﺘﻪ از ﭼﺸﻢ اﻧﺪاز ﺳﻨﺪ ﺗﺤﻮل ﺑﻨﯿﺎدﯾﻦ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش

٢٦٧

نام کتاب : ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش2030 ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان نویسنده : ---    جلد : 1  صفحه : 267
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست