responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش2030 ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان نویسنده : ---    جلد : 1  صفحه : 254

ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش 2030

ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﻬﺎرﺗﻬﺎي ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﮐﺎر ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ

اﻫﺪاف ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار (MDGs) اﺷﺎره ﺑﻪ اﻫﺪاف 17 ﮔﺎﻧﻪاي دارد ﮐﻪ ﺣﺎﺻﻞ ﺳﻪ ﺳﺎل ﮐﺎر ﻣﺴﺘﻤﺮ، ﻣﺬاﮐﺮات ﻓﺸﺮده و ﺗﻮاﻓﻖ دوﻟﺖﻫﺎي ﻋﻀﻮ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻠﻞ ﻣﺘﺤﺪ، ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﺪﻧﯽ و ﻣﺮدم ﻋﺎدي ﺑﺮاي ﺗﺤﻘﻖ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار و ﻓﺮاﮔﯿﺮ در ﺳﺮاﺳﺮ ﺟﻬﺎن اﺳﺖ. دﺳﺘﻮر ﮐﺎر ﺗﻮﺳﻌﻪ 2030، ﺷﺎﻣﻞ اﺑﻌﺎد اﻗﺘﺼﺎدي، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و زﯾﺴﺖﻣﺤﯿﻄﯽ اﺳﺖ.

ﺑﺮ ﻃﺒﻖ ﺳﻨﺪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار، ﻣﻘﺮر اﺳﺖ 600 ﻣﯿﻠﯿﻮن ﺷﻐﻞ ﺟﺪﯾﺪ در ﺳﺮاﺳﺮ ﺟﻬﺎن ﺗﺎ ﭘﺎﯾﺎن ﺳﺎل 2030 اﯾﺠﺎد ﺷﻮﻧﺪ (از ﻗﺮار ﺳﺎﻟﯽ ﺗﻘﺮﯾﺒﺎً 40 ﻣﯿﻠﯿﻮن ﺷﻐﻞ). ﻋﻼوه ﺑﺮ اﯾﻦ، ﺷﺮاﯾﻂ ﮐﺎر 780 ﻣﯿﻠﯿﻮن زن و ﻣﺮد ﺷﺎﻏﻞ ﺑﻪ ﮐﺎر ﺑﺮاي رﻫﺎﯾﯽ از ﻓﻘﺮ ﻣﻄﻠﻖ (درﯾﺎﻓﺘﯽ 2 دﻻر در روز ﺑﻪ ازاء ﻫﺮ ﻋﻀﻮ ﺧﺎﻧﻮاده) ﺑﻬﺒﻮد ﯾﺎﺑﺪ.

ﺗﺮﺟﻤﺎن ﺗﺤﻘﻖ ﻧﺮخ اﺷﺘﻐﺎل ﻣﺬﮐﻮر و ﺑﻬﺒﻮد ﺷﺮاﯾﻂ ﮐﺎر ﺗﺤﻘﻖ " ﮐﺎر ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ" اﺳﺖ. از ﮐﺎر ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﮐﻠﯿﺪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار ﯾﺎد ﻣﯽﺷﻮد. اﻫﻤﯿﺖ ﮐﺎر ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ در ﮐﺴﺐ اﻫﺪاف ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار در ﻫﺪف ﻫﺸﺘﻢ از ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ اﻫﺪاف ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار، ﻣﻨﻌﮑﺲﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ آرﻣﺎن آن اﯾﺠﺎد رﺷﺪ اﻗﺘﺼﺎدي ﻓﺮاﮔﯿﺮ، ﭘﺎﯾﺪار و ﻣﺴﺘﻤﺮ، اﺷﺘﻐﺎل ﮐﺎﻣﻞ، ﻣﻮﻟﺪ و ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﺑﺮاي ﻫﻤﻪ اﺳﺖ.

ﮐﺎر ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎي ﭼﻬﺎرﮔﺎﻧﻪاي دارد ﮐﻪ ﻋﺒﺎرتاﻧﺪ از؛ اﺷﺘﻐﺎل، ﺣﻤﺎﯾﺖﻫﺎي اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﮔﻔﺘﮕﻮﻫﺎي اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﺣﻘﻮق ﺑﻨﯿﺎدﯾﻦ ﮐﺎر. در اﯾﺮان ﻧﯿﺰ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﺴﯿﺎري از ﮐﺸﻮرﻫﺎي درﺣﺎلﺗﻮﺳﻌﻪ ﻃﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎي ﭼﻬﺎرم، ﭘﻨﺠﻢ و ﺷﺸﻢ (در دﺳﺖ ﺗﻬﯿﻪ) ﺗﻮﺳﻌﻪ اوﻟﻮﯾﺖ در ﺗﺤﻘﻖ ﮐﺎر ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﺑﻪ اﯾﺠﺎد اﺷﺘﻐﺎل داده ﺷﺪه اﺳﺖ.

اﻣﺮوزه، ﺧﺼﻮﺻﺎ ﺑﺎ ﺗﺎﮐﯿﺪ ﺑﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ اﻗﺘﺼﺎدي داﻧﺶ ﺑﻨﯿﺎن، داﻧﺶ، رﮐﻦ اﺻﻠﯽ ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﻧﻈﺎم آﻣﻮزﺷﯽ ﻧﯿﺰ ﮔﺬرﮔﺎه رﺳﯿﺪن ﺑﻪ داﻧﺶ ﺑﺸﻤﺎر ﻣﯽ آﯾﺪ . ﻟﺬا در ﻣﺴﯿﺮ ﺗﺤﻘﻖ اﺷﺘﻐﺎل ﮐﺎﻣﻞ و ﻣﻮﻟﺪ ﯾﮑﯽ از ﭘﯿﺶرانﻫﺎي ﻣﻬﻢ آﻣﻮزش اﺳﺖ. ﻫﺪف ﭼﻬﺎرم از اﻫﺪاف ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار، درواﻗﻊ ﺗﺄﮐﯿﺪ ﻣﺠﺪدي اﺳﺖ ﺑﺮ ﻧﻘﺶ آﻣﻮزش در ﺗﺤﻘﻖ ﺗﻤﺎﻣﯽ اﻫﺪاف 17 ﮔﺎﻧﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار. ﺑﺮ ﻃﺒﻖ اﯾﻦ ﻫﺪف ﺑﺎﯾﺪ ﺗﺎ ﺳﺎل 2030، از آﻣﻮزش ﻓﺮاﮔﯿﺮ و ﮐﯿﻔﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ و ﺗﺮوﯾﺞ ﻓﺮﺻﺖﻫﺎي ﯾﺎدﮔﯿﺮي ﻣﺎداماﻟﻌﻤﺮ در راﺳﺘﺎي اﯾﺠﺎد اﺷﺘﻐﺎل ﮐﺎﻣﻞ و ﻣﻮﻟﺪ اﻃﻤﯿﻨﺎن ﺣﺎﺻﻞ ﺷﻮد.

در اﯾﻦ ﻣﯿﺎن از ﺑﯿﻦ اﻫﺪاف ﻓﺮﻋﯽ ﻫﺪف ﭼﻬﺎرم، ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزي ﺑﺮاي ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ و ﮐﺎر ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﺟﺰء ﻣﺄﻣﻮرﯾﺖﻫﺎي اﺻﻠﯽ وزارت ﺗﻌﺎون، ﮐﺎر و رﻓﺎه اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻮﺳﺴﻪ ﮐﺎر و ﺗﺄﻣﯿﻦ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺎ ﻫﻤﮑﺎري داﻧﺸﮑﺪه ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان ﺑﺎ ﻫﻤﮑﺎري دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎي اﺟﺮاﯾﯽ، داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎ و ﻣﺆﺳﺴﺎت آﻣﻮزش ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ اﯾﻦ ﻣﻬﻢ را ﺑﻪ اﻧﺠﺎم ﻣﯽرﺳﺎﻧﻨﺪ. ﮔﺰارش ﺣﺎﺿﺮ ﺣﺎوي ﺗﺒﯿﯿﻦ ﭼﺎرﭼﻮب ﻧﻈﺮي ﻣﻮﺿﻮع ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﮐﺎرﮔﺮوه، ﺗﺤﻠﯿﻞ وﺿﻌﯿﺖ ﻣﻮﺟﻮد، ﭼﺎﻟﺶﻫﺎ و ﻧﻘﺸﻪ راه آﯾﻨﺪه ﺑﺮاي آﻣﻮزش در ﺧﺪﻣﺖ اﺷﺘﻐﺎل و ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ اﺳﺖ.

ﻧﺎﮔﻔﺘﻪ ﻧﻤﺎﻧﺪ در راﺳﺘﺎي ﺗﺤﻘﻖ اﺷﺘﻐﺎل ﮐﺎﻣﻞ، ﻫﺮ ﯾﮏ از ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎي ﮐﺎر ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﮐﻪ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﯽ در ﺗﺤﻘﻖ اﺷﺘﻐﺎل داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻣﻮﺿﻮع ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ اﯾﻦ ﮐﺎرﮔﺮوه ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﺑﻮد . ﻟﺬا ﮔﻔﺘﮕﻮﻫﺎي اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺮاي ﺳﯿﺎﺳﺖﮔﺬاريﻫﺎي آﻣﻮزﺷﯽ و اﺟﺮاي ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎي ﻣﺘﻨﻮع و ﻣﺘﻌﺪد آﻣﻮزﺷﯽ ﺑﺎ ﺳﺎزوﮐﺎرﻫﺎي ﻣﻨﺎﺳﺐ ازﺟﻤﻠﻪ اوﻟﻮﯾﺖﻫﺎي ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎي اﯾﻦ ﮐﺎرﮔﺮوه ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﺑﻮد.

ﭼﺎرﭼﻮب ﻧﻈﺮي؛

ﻫﻤﺎنﻃﻮر ﮐﻪ ﭘﯿﺶﺗﺮ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪ ﻫﺪف ﻫﺸﺘﻢ از ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ اﻫﺪاف ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار ﺑﻪ رﺷﺪ اﻗﺘﺼﺎدي و ﮐﺎر ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﺑﺮاي ﻫﻤﮕﺎن اﺧﺘﺼﺎص دارد. ﮐﺎر ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ﻃﺒﻖ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻠﯽ ﮐﺎر " ﮐﺎري اﺳﺖ ﻣﻮﻟﺪ در ﺷﺮاﯾﻂ آزادي، ﺑﺮاﺑﺮي، اﻣﻨﯿﺖ و ﺣﻔﻆ ﮐﺮاﻣﺖ اﻧﺴﺎﻧﯽ".

٢٥٤

نام کتاب : ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش2030 ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان نویسنده : ---    جلد : 1  صفحه : 254
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست