responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش2030 ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان نویسنده : ---    جلد : 1  صفحه : 24

ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش 2030

ﺳﺎﺧﺘﺎر و راﻫﺒﺮدﻫﺎي ﮐﻼن آﻣﻮزش 2030 در ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان

ﻣﻘﺪﻣﻪ

ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزش 2030 (ﮐﻪ ﻫﻤﺎن آرﻣﺎن ﭼﻬﺎرم از ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ آرﻣﺎنﻫﺎي اﻫﺪاف ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ) ﯾﮏ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪاي »ﺟﺎﻣﻊﻧﮕﺮ« و »ﭼﻨﺪ ﻣﻮﻟﻔﻪاي« اﺳﺖ ﮐﻪ ﮐﻠﯿﺖ ﻧﻈﺎم آﻣﻮزﺷﯽ را در ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺳﻄﻮح (ﭘﯿﺶ دﺑﺴﺘﺎﻧﯽ ﺗﺎ ﻋﺎﻟﯽ و آﻣﻮزشﻫﺎي ﻓﻨﯽ و ﺣﺮﻓﻪاي) و ﻣﺎﻫﯿﺖ (رﺳﻤﯽ، ﻏﯿﺮ رﺳﻤﯽ و ﺳﺎﺧﺘﺎر ﻧﺎﯾﺎﻓﺘﻪ) در ﺑﺮ ﻣﯽﮔﯿﺮد. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﮐﺎرﺑﺮد ﺟﻬﺎﻧﯽ اﯾﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ و ﻫﺪفﮔﺬاريﻫﺎي اﻧﺠﺎم ﺷﺪه در آن، ﻣﯽﺗﻮان ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزش 2030 را اوﻟﯿﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺟﺎﻣﻊﻧﮕﺮ ﺟﻬﺎﻧﯽ در ﺑﺨﺶ آﻣﻮزش ﻣﺤﺴﻮب ﮐﺮد. اﯾﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺷﺎﻣﻞ (7) ﻫﺪف و (3) اﺑﺰار اﺟﺮاﯾﯽ در ﺑﺨﺶ آﻣﻮزش اﺳﺖ. اﻫﺪاف ﺑﻪﮔﻮﻧﻪاي ﻃﺮاﺣﯽ ﺷﺪهاﻧﺪ ﺗﺎ زﻣﯿﻨﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻓﺮﺻﺖﻫﺎي آﻣﻮزش ﺑﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ را ﺑﺮاي ﺗﻤﺎﻣﯽ ﯾﺎدﮔﯿﺮﻧﺪﮔﺎن در ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﺘﻔﺎوت و ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺷﯿﻮهﻫﺎي ﻣﺘﻨﻮع ﻓﺮاﻫﻢ ﮐﻨﻨﺪ. در اﯾﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ، ﻋﻼوه ﺑﺮ آنﮐﻪ ﺑﻪ ﻧﻘﺶ آﻣﻮزش در ﺗﺮﺑﯿﺖ ﻧﯿﺮوي اﻧﺴﺎﻧﯽ ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺗﻮﺟﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ، ﺑﺮ ﻏﻨﺎي ﻣﺤﯿﻂ زﻧﺪﮔﯽ و ارﺗﻘﺎء ﻣﻬﺎرتﻫﺎي ﺷﻬﺮوﻧﺪي ﺑﺮاي ﺣﻀﻮر ﻣﻮﺛﺮ در اﺟﺘﻤﺎع و ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﺑﺎ ﮐﻠﯿﻪ ﺷﺮﮐﺎي اﻗﺘﺼﺎدي ـ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ دﺧﯿﻞ در اﻣﺮ آﻣﻮزش ﻧﯿﺰ ﺗﺎﮐﯿﺪ وﯾﮋه اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. روﯾﮑﺮد ﻣﺎﻟﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻧﯿﺰ اﮔﺮﭼﻪ اﺻﺎﻟﺖ را ﺑﻪ ﻧﻘﺶ ﻣﺤﻮري دوﻟﺖ در ﺗﺎﻣﯿﻦ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﻮرد ﻧﯿﺎز ﻣﯽدﻫﺪ اﻣﺎ ﺑﺮاي ﺷﯿﻮهﻫﺎي ﻣﺸﺎرﮐﺘﯽ ﺗﺎﻣﯿﻦ ﻣﻨﺎﺑﻊ در ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺳﻄﻮح ﻇﺮﻓﯿﺘﯽ ﻧﯿﺰ ﻫﺪفﮔﺬاري ﻣﺸﺨﺼﯽ اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ.

ﺟﺪول (1) ﺳﻄﻮح اﺟﺮاﯾﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزش 2030

ﺗﺪوﯾﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ

ﻫﺪفﮔﺬاري

ﻫﺪفﮔﺬاري ﺧﺮد

ﺗﺪوﯾﻦ راﻫﺒﺮدﻫﺎي

ﺗﺪوﯾﻦ راﻫﺒﺮدﻫﺎي

ﺗﺪوﯾﻦ راﻫﺒﺮدﻫﺎي

ﮐﻼن

ﮐﻼن

ﺧﺮد

اﺟﺮاﯾﯽ

ﺟﻬﺎﻧﯽ

ﺟﻬﺎﻧﯽ

ﻣﻨﻄﻘﻪاي/ﻣﻠﯽ

ﺟﻬﺎﻧﯽ

ﻣﻨﻄﻘﻪاي

ﻣﻠﯽ

ﻧﻈﺎم ﺗﺪوﯾﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزش 2030

ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزش 2030 داراي ﻣﺎﻫﯿﺖ ﭼﻨﺪ وﺟﻬﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ راﺑﻄﻪ ﻣﺘﻘﺎﺑﻠﯽ را ﻣﯿﺎن ﺳﻄﻮح »ﻣﻠﯽ ـ ﻣﻨﻄﻘﻪاي ـ ﺟﻬﺎﻧﯽ« ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﺑﻪﻋﺒﺎرت دﯾﮕﺮ، اﯾﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ در ﺳﻄﺢ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺗﺪوﯾﻦ و ﺗﺼﻮﯾﺐ ﺷﺪه، در ﺳﻄﺢ ﻣﻨﻄﻘﻪاي ﻣﻮرد ﺗﻘﺴﯿﻢﮐﺎر ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ، در ﺳﻄﺢ ﻣﻠﯽ ﺗﺪوﯾﻦ و اﺟﺮا ﻣﯽﺷﻮد و در ﺳﻄﺢ ﺟﻬﺎﻧﯽ ـ ﻣﻨﻄﻘﻪاي ـ ﻣﻠﯽ ﻣﻮرد ﻧﻈﺎرت و ارزﯾﺎﺑﯽ ﻗﺮار ﻣﯽﮔﯿﺮد. ﻟﺬا ﺿﺮوري اﺳﺖ ﻫﻤﺰﻣﺎن ﺑﺎ ﻫﻢﺳﻮﯾﯽ ﺑﺎ دﺳﺘﻮر ﮐﺎر ﺟﻬﺎﻧﯽ، اﻗﺪاﻣﯽ ﻣﻠﯽ ﺑﺮاي ﺗﺪوﯾﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﮐﺸﻮري (ﻣﺸﺘﻤﻞ ﺑﺮ ﺳﯿﺎﺳﺖﮔﺬاري، ﺷﺎﺧﺺﺳﺎزي و ﻧﻈﺎرت) در راﺳﺘﺎي ﻣﺤﺘﻮاي ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ، اﻧﺠﺎم ﮔﯿﺮد.

در ﺗﺪوﯾﻦ و اﺟﺮاي ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزش 2030 ـ در ﻫﺮ دو ﺳﻄﺢ ﺟﻬﺎﻧﯽ و ﻣﻠﯽ ـ ﺑﺎﯾﺴﺘﯽ دو اﻗﺪام اﺳﺎﺳﯽ اﻧﺠﺎم ﺷﻮد. از ﯾﮏ ﺳﻮ، ﻧﻘﺎط ﻫﺪف و ﺣﻮزه ﻋﻤﻞ راﻫﺒﺮدﻫﺎي اﺳﺎﺳﯽ ﺑﺮاي ﻫﺮ ﯾﮏ از اﻫﺪاف ﻫﻔﺖﮔﺎﻧﻪ و اﺑﺰارﻫﺎي اﺟﺮاﯾﯽ ﺳﻪ ﮔﺎﻧﻪ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﺷﻮد و از ﺳﻮي دﯾﮕﺮ، ﺷﺎﺧﺺﻫﺎي ﻧﻈﺎرﺗﯽ و ارزﯾﺎﺑﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﯾﮏ اﺑﺰار ﮐﺎرآﻣﺪ ﺑﺮاي ﻧﻈﺎرت ﺑﺮ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﯿﺰان ﺗﺤﻘﻖ اﻫﺪاف ﻣﻠﯽ و ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺗﻌﯿﯿﻦ و ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﮔﯿﺮد. ﺑﺮاي اﯾﻦ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﺠﺰﯾﻪ اﻫﺪاف ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺑﻪ ﻣﻮﻟﻔﻪﻫﺎي اﺻﻠﯽ اﻫﺪاف و راﻫﺒﺮدﻫﺎ ﺿﺮوري اﺳﺖ ﺗﺎ ﺑﺮ آن اﺳﺎس ﺿﻤﻦ ﺗﺴﻬﯿﻞ ﻫﺪفﮔﺬاري ﻣﻠﯽ، زﻣﯿﻨﻪ ﺑﺮاي اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺎﺧﺺﻫﺎي ﻣﻨﺎﺳﺐ (در ﻫﺪفﮔﺬاري ﻣﻠﯽ و ﻧﻈﺎرت ﺑﺮ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ) ﻓﺮاﻫﻢ ﮔﺮدد. در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزش 2030 ﺑﻪﻣﻨﻈﻮر ﻫﻢراﺳﺘﺎﯾﯽ ﺑﺎ راﻫﺒﺮدﻫﺎي ﺟﻬﺎﻧﯽ، »ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ راﻫﺒﺮدﻫﺎي اﺳﺎﺳﯽ« از ﺳﻮي ﮔﺮوه ﻣﺸﺎوران ﯾﻮﻧﺴﮑﻮ ﺗﺪوﯾﻦ و ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﺷﺪه اﺳﺖ.

24

نام کتاب : ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش2030 ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان نویسنده : ---    جلد : 1  صفحه : 24
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست