responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش2030 ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان نویسنده : ---    جلد : 1  صفحه : 235

ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش 2030


ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﻬﺎرﺗﻬﺎي ﺟﻮاﻧﺎن و ﺑﺰرﮔﺴﺎﻻن در ﺳﻄﺢ ﻏﯿﺮ رﺳﻤﯽ

ﻣﻘﺪﻣﻪ و ﺗﺒﯿﯿﻦ ﭼﺎرﭼﻮب ﻧﻈﺮي

ﯾﮑﯽ از ﺗﻌﻬﺪات ﮐﺸﻮر ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان در ﺻﺤﻨﻪ ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزش 2030 اﺳﺖ. در اﯾﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺳﺎزﻣﺎن ﻋﻠﻤﯽ، آﻣﻮزﺷﯽ، ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﻣﻠﻞ ﻣﺘﺤﺪ- ﯾﻮﻧﺴﮑﻮ 6ﺑﺎ ﻫﻤﺮاﻫﯽ ﺻﻨﺪوق ﮐﻮدﮐﺎن ﻣﻠﻞ ﻣﺘﺤﺪ- ﯾﻮﻧﯿﺴﻒ، ﺑﺎﻧﮏ ﺟﻬﺎﻧﯽ، ﺻﻨﺪوق ﺟﻤﻌﯿﺖ ﻣﻠﻞ ﻣﺘﺤﺪ،7 ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻋﻤﺮان ﻣﻠﻞ ﻣﺘﺤﺪ،8 دﻓﺘﺮ زﻧﺎن ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻠﻞ، ﮐﻤﯿﺴﺎرﯾﺎي ﻋﺎﻟﯽ ﭘﻨﺎﻫﻨﺪﮔﺎن ﮔﺮدﻫﻤﺎﯾﯽ آﻣﻮزش ﺟﻬﺎﻧﯽ 2015 در اﯾﻨﭽﺌﻮن ﮐﺮه ﺟﻨﻮﺑﯽ را ﺳﺎل 2015 ﻣﯿﻼدي ﺳﺎزﻣﺎﻧﺪﻫﯽ و ﺑﺎ ﺣﻀﻮر 160 ﮐﺸﻮر ﺑﺮﮔﺰار ﺷﺪ.

اﻫﺪاف ﮐﺎرﮔﺮوه ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش ﻫﺎي ﻓﻨﯽ و ﺣﺮﻓﻪ اي و ﻣﻬﺎرﺗﯽ و ﻏﯿﺮ رﺳﻤﯽ

ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﮐﺎر ﻣﻠﯽ ﺗﻮﺳﻂ ﮐﻤﯿﺴﯿﻮن ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ اﺟﺮاي اﻫﺪاف ﭼﺎرﭼﻮب ﻋﻤﻞ ﺟﻬﺎﻧﯽ آﻣﻮزش 2030، ﮐﺎرﮔﺮوه ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش ﻫﺎي ﻓﻨﯽ و ﺣﺮﻓﻪ اي و ﻣﻬﺎرﺗﯽ و ﻏﯿﺮ رﺳﻤﯽ ﺗﺸﮑﯿﻞ و ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ آن ﺑﻪ ﺳﺎزﻣﺎن آﻣﻮزش ﻓﻨﯽ و ﺣﺮﻓﻪ اي ﮐﺸﻮر واﮔﺬار ﺷﺪه اﺳﺖ، ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻔﺎد ﻓﻮق ﺳﺎزﻣﺎن در ﺟﻬﺖ ﺗﺤﻘﻖ اﻫﺪاف زﯾﺮ ﻣﺘﻨﺎﻇﺮ ﺑﺎ ﺑﯿﺎﻧﯿﻪ اﯾﻨﭽﺌﻮن ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻼش ﮐﻨﺪ:

ﻫﺪف 4,3 اﻃﻤﯿﻨﺎن از دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﺮاﺑﺮ ﺗﻤﺎم ﻣﺮدان و زﻧﺎن ﺑﻪ آﻣﻮزش ﻓﻨﯽ و ﺣﺮﻓﻪ اي و ﺛﺎﻟﺜﯿﻪ از ﺟﻤﻠﻪ داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ ﻣﻘﺮون ﺑﻪ ﺻﺮﻓﻪ و ﺑﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺗﺎ ﺳﺎل 2030 ﻫﺪف 4,4 اﻓﺰاﯾﺶ ﻗﺎﺑﻞ ﻣﻼﺣﻈﻪ ﺗﻌﺪاد ﺟﻮاﻧﺎن و ﺑﺰرﮔﺴﺎﻻن داراي ﻣﻬﺎرت ﻫﺎي ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ از ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻬﺎرت ﻫﺎي ﻓﻨﯽ و

ﺣﺮﻓﻪاي ﺑﺮاي اﺳﺘﺨﺪام، ﮐﺎر ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ 9و ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ ﺗﺎ ﺳﺎل 2030

ﺗﻌﺮﯾﻒ آﻣﻮزش ﻫﺎي ﻓﻨﯽ و ﺣﺮﻓﻪ اي

از ﻧﻈﺮ ﯾﻮﻧﺴﮑﻮ آﻣﻮزش ﻓﻨﯽ و ﺣﺮﻓﻪ اي ﻋﻼوه ﺑﺮ آﻣﻮزش ﻋﻤﻮﻣﯽ، ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻓﻨﺎوري ﻫﺎ، ﻋﻠﻮم واﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ آﻧﻬﺎ و ﮐﺴﺐ ﻣﻬﺎرت ﻫﺎي ﻋﻤﻠﯽ و داﻧﺶ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻣﺸﺎﻏﻞ در ﺑﺨﺶ ﻫﺎي ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن اﻗﺘﺼﺎدي و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ را در ﺑﺮﻣﯽ ﮔﯿﺮد. اﯾﻦ آﻣﻮزش اﻓﺮاد را ﺑﺮاي اﺣﺮاز ﺷﻐﻞ و ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر آﻣﺎده ﻣﯽ ﮐﻨﺪ . ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﻬﺮه وري ﺷﺎﻏﻠﯿﻦ را در اﻧﺠﺎم ﮐﺎر اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯽ دﻫﺪ و ﯾﺎ ﻣﻬﺎرﺗﻬﺎﯾﯽ اﯾﺠﺎد ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﮐﺎﻫﺶ ﻣﺨﺎرج و اﻓﺰاﯾﺶ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ. آﻣﻮزش ﻓﻨﯽ و ﺣﺮﻓﻪ اي ﻏﯿﺮ رﺳﻤﯽ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺗﻮان آن را ﻣﻬﺎرت آﻣﻮزي ﻧﯿﺰ ﻋﻨﻮان ﮐﺮد در ﺧﺎرج از ﻧﻈﺎم آﻣﻮزش رﺳﻤﯽ ﮐﺸﻮر ﺑﻪ ﺻﻮرت ﭘﯿﻮﺳﺘﻪ و ﻣﺘﻨﺎوب و ﻃﺒﻖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻣﻌﯿﻦ ﻋﺮﺿﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد و ﺑﻪ اﺧﺬ ﮔﻮاﻫﯽ ﻧﺎﻣﻪ ﻣﻬﺎرت ﻣﯽ اﻧﺠﺎﻣﺪ. ﻋﻤﺪه آﻣﻮزش ﻫﺎي ﻣﻬﺎرﺗﯽ ﻏﯿﺮ رﺳﻤﯽ ﺗﻮﺳﻂ ﺳﺎزﻣﺎن آﻣﻮزش ﻓﻨﯽ و ﺣﺮﻓﻪ اي ﮐﺸﻮر ﻋﺮﺿﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد. ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻣﺮﮐﺰ ﻣﻠﯽ ﭘﮋوﻫﺶ ﻫﺎي آﻣﻮزش ﺣﺮﻓﻪ اي اﺳﺘﺮاﻟﯿﺎ 10آﻣﻮزش ﻫﺎي ﻏﯿﺮ رﺳﻤﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ﻧﺎﯾﺎﻓﺘﻪ 11ﮐﺴﺐ داﻧﺶ و ﻣﻬﺎرت از ﻃﺮﯾﻖ ﺗﺠﺮﺑﻪ، ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و ﺗﻌﺎﻣﻼت اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ اﺳﺖ و ﺑﺮ اﺳﺎس ﻃﺒﻘﻪ ﺑﻨﺪي اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ آﻣﻮزش12آﻣﻮزش ﻏﯿﺮ رﺳﻤﯽ ﺳﺎزﻣﺎن ﯾﺎﻓﺘﻪ 13ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﻌﻤﻮل دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﻪ ﯾﮏ ﺳﻄﺢ ﺑﺎﻻﺗﺮ از ﺗﺤﺼﯿﻞ را ﻣﯿﺴﺮ ﻧﻤﯽ ﺳﺎزد، ﻣﮕﺮ اﯾﻨﮑﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﻨﺎﺳﺐ در ﺳﯿﺴﺘﻢ

UNESCO: United Nations Educational, Scientific & Cultural Organization٦ UNFPA:٧ UNDP:٨ Decent Work٩

NCVER: National Center for Vocational Education Researches١٠ Informal Education١١

International Standard Classification of Education, UNESCO :٢٠١١ISCED١٢ Non-formal Education١٣

٢٣٥

نام کتاب : ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش2030 ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان نویسنده : ---    جلد : 1  صفحه : 235
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست