ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش 2030
ﺗﺤﻠﯿﻞ ﮐﯿﻔﯿﺖ در ﻧﻈﺎم آﻣﻮزش اﺑﺘﺪاﺋﯽ و ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ اﯾﺮان
ﻣﻘﺪﻣﻪ
ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻣﻌﯿﺎر ﺗﻮﺳﻌﻪ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش اﺳﺖ. ﻣﻮﺿﻮع ﮐﯿﻔﯿﺖ در اﮐﺜﺮ ﻧﻈﺎم ﻫﺎي آﻣﻮزﺷﯽ، ﺑﻪ ﯾﮑﯽ از ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ اﺳﺎﺳﯽ در ﺳﯿﺎﺳﺖ ﮔﺬاري ﻫﺎي ﮐﻼن آﻣﻮزﺷﯽ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ و از اﯾﻦ رو، ﮐﯿﻔﯿﺖ ﮔﺮاﯾﯽ ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻟﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻣﻬﻤﯽ از ﺗﺎرﯾﺦ ﺗﺤﻮﻻت آﻣﻮزش و ﭘﺮورش اﯾﺮان ﻣﻄﺮح ﺷﺪه اﺳﺖ . ﮐﯿﻔﯿﺖ در ﺣﺎل ﺣﺎﺿﺮ ﯾﮑﯽ از ﻣﺤﻮرﻫﺎي اﺻﻠﯽ ﻫﻤﻪ ﻣﺒﺎﺣﺚ آﻣﻮزﺷﯽ اﺳﺖ و ارﺗﻘﺎي آن ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ وﻇﯿﻔﻪ وزارت آﻣﻮزش و ﭘﺮورش اﺳﺖ. ﺣﺘﯽ ارﺗﻘﺎء ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻧﻈﺎم ﺗﻌﻠﯿﻢ و ﺗﺮﺑﯿﺖ، ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻟﻪ ﻫﺪف ﻏﺎﯾﯽ ﺑﺮﺧﯽ ﻣﺮاﮐﺰ ﭘﮋوﻫﺸﯽ آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﮐﺸﻮرﻣﺎن دﯾﺪه ﺷﺪه اﺳﺖ. اﻣﺮوز در ﺟﻬﺎن ﻣﻔﻬﻮم ﮐﯿﻔﯿﺖ آﻧﻘﺪر ﺗﻮﺳﻌﻪ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﮐﻪ وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎي داﻧﺶ آﻣﻮزان ، ﺻﻼﺣﯿﺖ ﻫﺎي ﻣﻌﻠﻤﺎن ، روﺷﻬﺎي آﻣﻮزش و ﯾﺎدﮔﯿﺮي، ﻣﺤﺘﻮاي ﯾﺎدﮔﯿﺮي ، ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ، ﺗﺨﺼﯿﺺ ﻣﻨﺎﺑﻊ ، ﻋﺪاﻟﺖ و ﺑﺮاﺑﺮي را در ﺑﺮ ﻣﯽ ﮔﯿﺮد .
ﺗﻌﺮﯾﻒ دﻗﯿﻖ ﮐﯿﻔﯿﺖ دﺷﻮار اﺳﺖ زﯾﺮا :
-1 ﻫﻤﭽﻮن ﻫﻤﻪ واژهﻫﺎي ارزﺷﯽ دﯾﮕﺮ ، ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻌﺒﯿﺮ و ﺗﻔﺴﯿﺮ اﺳﺖ.
-2 ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ ﻣﺘﻐﯿﺮ و ﭘﻮﯾﺎﺳﺖ (ﻃﯿﻒ وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎ : ﺣﺪاﻗﻠﯽ و ﺣﺪاﮐﺜﺮي) دارد.
-3 ﺗﺎﺑﻊ ﻓﻠﺴﻔﻪ ﻫﺎ و ﺟﻬﺎن ﺑﯿﻨﯽ ﻫﺎﺳﺖ
-4 وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎي آن ﺗﺎﺑﻊ ﻣﺤﯿﻂ (ﺷﺮاﯾﻂ – ﺑﺎﻓﺖ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ – ﻧﯿﺎزﻫﺎي ﻣﺨﺎﻃﺒﺎن – اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎ ) اﺳﺖ .
ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ و روﯾﮑﺮدﻫﺎي آﻣﻮزش ﺑﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ در ﺟﻬﺎن:
ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﯾﮏ اﯾﺪه اﺳﺖ ﺗﺎ ﯾﮏ ﻣﻔﻬﻮم ﻋﻤﻠﯿﺎﺗﯽ .
ﮐﯿﻔﯿﺖ را ﻧﻤﯽ ﺗﻮان ﺑﺎ ﯾﮏ روﯾﮑﺮد واﺣﺪ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﮐﺮد .
در ﻣﻮرد ﻣﻌﻨﺎي ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻫﯿﭻ ﺗﻮاﻓﻖ ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ وﺟﻮد ﻧﺪارد .
ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺑﺴﯿﺎر ﭘﯿﭽﯿﺪه و ﺑﻪ ﺷﺪت واﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ ﻓﺮﻫﻨﮓ و ارزش ﻫﺎي ﯾﮏ ﮐﺸﻮر اﺳﺖ .
اﻟﺒﺘﻪ در ﻣﻮرد ﻧﻘﺶ ﺑﻨﯿﺎدي ﮐﯿﻔﯿﺖ در آﻣﻮزش اﺗﻔﺎق ﻧﻈﺮ وﺟﻮد دارد .
ﺗﻮﺟﻪ ﻓﺰاﯾﻨﺪه اي در ﺟﻬﺎن ﺑﺮاي ﺳﻨﺠﺶ ﮐﯿﻔﯿﺖ و ﻣﯿﺰان ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺟﻮاﻣﻊ در زﻣﯿﻨﻪ ﮐﯿﻔﯿﺖ وﺟﻮد دارد .
ﻣﻔﻬﻮم ﺳﺎزي ﺑﺮاي واژه ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺗﻼﺷﯽ ﺟﻬﺎﻧﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ اداﻣﻪ دارد .
اﻫﻤﯿﺖ ﺗﻀﻤﯿﻦ ﮐﯿﻔﯿﺖ د ر ﻧﻈﺎم آﻣﻮزﺷﯽ اﯾﺮان و درﺳﻨﺪ آﻣﻮزش 2030
ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ از ﺗﺮﮐﯿﺐ ﻋﻮاﻣﻞ زﯾﺮ ﺣﺎﺻﻞ ﻣﯽ ﺷﻮد.
- ﮐﺎراﯾﯽ ، اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ ، ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﯾﯽ ، ﺗﻮان ﻧﻮآوري ﺷﺮاﯾﻂ آﻣﻮزﺷﯽ
١٤٥