responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش2030 ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان نویسنده : ---    جلد : 1  صفحه : 120

ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش 2030

ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺳﻮادآﻣﻮزي و ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﮐﻢ ﺳﻮادي

ﻣﻘﺪﻣﻪ

ﺳﻨﺪ آﻣﻮزش،2030 ﺣﺎوي ﻧﻮﻋﯽ از ﻧﮕﺮاﻧﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺟﻬﺎﻧﯽ از ﻋﺪم ﺗﺤﻘﻖ اﻫﺪاف ﺷﺶ ﮔﺎﻧﻪ آﻣﻮزش ﺑﺮاي ﻫﻤﻪ ﻃﯽ 15 ﺳﺎل ﮔﺬﺷﺘﻪ اﺳﺖ. اﯾﻦ ﭼﺎرﭼﻮب ﻋﻤﻞ ﻃﯿﻒ ﮔﺴﺘﺮده اي از ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎي آﻣﻮزﺷﯽ از آﻣﻮزش ﭘﺎﯾﻪ و ﺳﻮادآﻣﻮزي ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺗﺎ آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ ، آﻣﻮزش ﻫﺎي ﻓﻨﯽ و ﺣﺮﻓﻪ اي و...را ﺑﺮاي 15 ﺳﺎل آﯾﻨﺪه ﺗﺮﺳﯿﻢ ﮐﺮده اﺳﺖ. ﻫﺪف ﻓﺮاﮔﯿﺮي ﮐﻪ در ﭼﺎرﭼﻮب ﻋﻤﻞ

2030 ﻣﻮرد ﺗﺄﮐﯿﺪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ ﺑﻪ

ﺗﻀﻤﯿﻦ آﻣﻮزش ﺑﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ

و ﺑﺮاﺑﺮ و ﻓﺮاﮔﯿﺮ و ﺗﺮوﯾﺞ

ﻓﺮﺻﺖ ﻫﺎي ﯾﺎدﮔﯿﺮي ﻣﺎدام

اﻟﻌﻤﺮ و ﺗﻀﻤﯿﻦ اﯾﻨﮑﻪ ﺗﺎ ﺳﺎل 2030

ﻫﻤﻪ ﺟﻮاﻧﺎن و ﺑﺰرﮔﺴﺎﻻن

ﺑﻪ ﺳﻮاد ﺧﻮاﻧﺪن و ﻧﻮﺷﺘﻦ

ﺣﺴﺎب ﮐﺮدن اﺷﺎره دارد و

روح اﺻﻠﯽ ﺳﻨﺪ ﮐﯿﻔﯿﺖ آﻣﻮزش ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. از ﺑﯿﻦ اﻫﺪاف ﻫﻔﺪه ﮔﺎﻧﻪ ﺳﻨﺪ اﻣﻮزش 2030 ، ﻫﺪف ﻣﻮرد اﺷﺎره و ﻣﺤﻮرﻫﺎي

زﯾﺮ آن ﺷﺎﮐﻠﻪ اﺻﻠﯽ ﺳﻨﺪ را ﺗﺸﮑﯿﻞ ﻣﯽ دﻫﺪ.

اﺟﺮاي ﻣﻮﻓﻖ ﺳﻨﺪ آﻣﻮزش2030 در ﺳﻄﺢ ﻣﻠﯽ در ﮔﺮو ﺗﺪوﯾﻦ ﯾﮏ ﻧﻘﺸﻪ اي واﻗﻊ ﺑﯿﻨﺎﻧﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮ اﺳﺎس ﺷﺮاﯾﻂ و اﻗﺘﻀﺎﺋﺎت ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﺳﺎز و ﮐﺎرﻫﺎي اﺟﺮاﯾﯽ را ﻣﻨﺴﺠﻢ و دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ اﻫﺪاف ﺳﻨﺪ را ﺗﺴﻬﯿﻞ و در دﺳﺘﺮس ﻗﺮار دﻫﺪ.

ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﻟﺤﺎظ ﺑﻪ اﺳﺘﻨﺎد ﻫﺪف ﭼﻬﺎرم و ردﯾﻒ6 ـ 4 از ﺳﻨﺪ آﻣﻮزش2030 ﮐﻪ ﺑﺮ ﺣﺼﻮل اﻃﻤﯿﻨﺎن از آﻣﻮزش ﺟﺎﻣﻊ و ﺑﺎ

ﮐﯿﻔﯿﺖ، ﻋﺎدﻻﻧﻪ و ارﺗﻘﺎي آﻣﻮزش ﻣﺎدام اﻟﻌﻤﺮ و

ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺸﺨﺺ ﺣﺼﻮل اﻃﻤﯿﻨﺎن از اﯾﻨﮑﻪ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺟﻮاﻧﺎن و ﺑﺨﺶ ﻗﺎﺑﻞ

ﺗﻮﺟﻬﯽ از ﺑﺰرﮔﺴﺎﻻن ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﺧﻮاﻧﺪن و ﻧﻮﺷﺘﻦ و ﺣﺴﺎب ﮐﺮدن را ﮐﺴﺐ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ اﺷﺎره و ﺗﺄﮐﯿﺪ دارد اﯾﻦ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ

ﺑﻪ ﻋﻨﻮان

ﻧﻘﺸﻪ راه ، اﺟﺮاﯾﯽ و دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ اﻫﺪاف

ﻣﺘﻨﺎﻇﺮ ﺑﺎ ﻣﻮارد ﻓﻮق ﺗﻬﯿﻪ و ﺗﺪوﯾﻦ ﺷﺪه اﺳﺖ.

ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﺧﻮاﻧﺪن و ﻧﻮﺷﺘﻦ و ﺣﺴﺎب ﮐﺮدن

ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ

ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ و ﻣﻬﺎرت آﻣﻮزﺷﯽ در ﻧﻈﺎم آﻣﻮزﺷﯽ ﮐﺸﻮر ﺗﻮﺳﻂ

ﺳﺎزﻣﺎن

ﻧﻬﻀﺖ ﺳﻮادآﻣﻮزي ﺳﺎزﻣﺎﻧﺪﻫﯽ و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ

ﻣﯽ ﺷﻮد. اﯾﻦ

ﺳﺎزﻣﺎن ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از ﺑﺨﺶ ﻫﺎي وزارت آﻣﻮزش و ﭘﺮورش

ﺗﻼش دارد ﺗﺎ در ﯾﮏ ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﺑﻬﻢﭘﯿﻮﺳﺘﻪ و ﻧﻈﺎم

ﻣﻨﺪ ، اوﻻً: ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﺳﻮادآﻣﻮزي ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻬﺎرت ﻫﺎي ﺧﻮاﻧﺪن

و ﻧﻮﺷﺘﻦ، ﺣﺴﺎب ﮐﺮدن و روﺧﻮاﻧﯽ ﻗﺮآن

اﻗﺪام و ﻓﺮﺻﺖ دوم آﻣﻮزش را ﺑﺮاي ﺟﺎﻣﺎﻧﺪﮔﺎن از ﻓﺮﺻﺖ اول آﻣﻮزش ﻓﺮاﻫﻢ

ﻧﻤﺎﯾﺪ. اﻧﺘﻈﺎر ﻣﯽ رود ﺑﺎ ﺑﻬﺒﻮد ﺷﺎﺧﺺ در

ﺑﺎﺳﻮادي ﺛﺎﻧﯿﺎً ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﭘﯿﮕﯿﺮي ﻓﺮﺻﺘﻬﺎي آﻣﻮزﺷﯽ در ﻗﺎﻟﺐ ﻧﻈﺎم آﻣﻮزﺷﯽ

ﺑﺰرﮔﺴﺎﻻن ﻧﯿﺰ اﻗﺪام ﻧﻤﺎﯾﺪ.

در اﯾﻦ ﻧﻘﺸﻪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﺎ اﻗﺘﻀﺎﺋﺎت

ﺳﺎﻟﻬﺎي

ﭘﯿﺶ رو و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺗﻐﯿﯿﺮات روﻧﺪ ﺟﻤﻌﯿﺘﯽ و ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎي

آﻣﻮزﺷﯽ،

ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﮐﺸﻮر ﺑﻪ وﯾﮋه ﺳﻄﺢ ﺳﻮاد، اﻫﺪاف و اﻧﺘﻈﺎرات در ﺳﻪ ﺑﺎزه ﭘﻨﺞ ﺳﺎﻟﻪ ﺗﺪوﯾﻦ ﺷﺪه اﺳﺖ و ﺑﻪ ﻧﺤﻮي ﮐﻪ در ﻫﺮ دوره زﻣﺎﻧﯽ وﺿﻊ ﻣﻮﺟﻮد ، ﺳﯿﺎﺳﺖ، اﻫﺪاف، ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ و اﻗﺪاﻣﺎت ﺳﺮآﻣﺪ ﺑﻪ ﺗﻔﮑﯿﮏ ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪ، و ﻣﺒﻨﺎﯾﯽ ﺑﺮاي ﻣﻘﺪﻣﺎت اﺟﺮاﯾﯽ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد.

اﻗﺪاﻣﺎت و ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎي ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﺷﺪه در ﻫﺮ دوره ﺑﺎ ﻃﯽ ﯾﮏ روﻧﺪ ﺗﮑﺎﻣﻠﯽ در دوره ﺑﻌﺪ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﺤﻮرﻫﺎ و ﻣﻮاردي ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد ﮐﻪ ﺳﻄﺢ ﺑﻬﺘﺮ و ﺑﺎﻻﺗﺮي از ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ و ﻣﻬﺎرت ﻫﺎي آﻣﻮزﺷﯽ را ﭘﯿﮕﯿﺮي و در دﺳﺘﺮس ﻗﺮار ﻣﯽ دﻫﺪ.

ﺑﺮاي ﺳﻬﻮﻟﺖ اﻧﺠﺎم ﮐﺎر و اﺛﺮﮔﺬاري ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﻬﺘﺮ اﻗﺪاﻣﺎت در دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ اﻫﺪاف ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎ در دو ﺑﺮش ﺳﻨﯽ ﺷﺎﻣﻞ ﺟﻮاﻧﺎن زﯾﺮ 25 ﺳﺎل و ﺑﺰرﮔﺴﺎﻻن 25 ﺳﺎﻟﻪ و ﺑﺎﻻﺗﺮ ﻃﺮاﺣﯽ و ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﻣﻼﺣﻈﺎت اﺟﺮاﯾﯽ آن اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ.

ﺗﺤﻠﯿﻞ وﺿﻊ ﻣﻮﺟﻮد ﺳﺎﺧﺘﺎر

ﺳﺎزﻣﺎن ﻧﻬﻀﺖ ﺳﻮادآﻣﻮزي ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از ﻣﻌﺎوﻧﺖﻫﺎي وزارت آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﻋﻬﺪهدار ﺳﻮادآﻣﻮزي ﺑﺰرﮔﺴﺎﻻن در ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان اﺳﺖ. اﯾﻦ ﺳﺎزﻣﺎن از ﺑﺪو ﺗﺄﺳﯿﺲ، ﺧﺪﻣﺎت آﻣﻮﺷﯽ ﺧﻮد را در ﻗﺎﻟﺐ دوره ﻫﺎي ﻣﻘﺪﻣﺎﺗﯽ، ﺗﮑﻤﯿﻠﯽ، ﭘﺎﯾﺎﻧﯽ و ﭘﻨﺠﻢ ﺑﺰرﮔﺴﺎل ﺑﺮاي ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ آﻣﺎدﮔﯽ اداﻣﻪ ﺗﺤﺼﯿﻞ داﺷﺘﻨﺪ اراﺋﻪ ﻣﯽ داد و ﺑﺮاي ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ دﻻﯾﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒ

١٢٠

نام کتاب : ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش2030 ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان نویسنده : ---    جلد : 1  صفحه : 120
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست