responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش2030 ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان نویسنده : ---    جلد : 1  صفحه : 104

ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش 2030

ﻧﻘﺶ ﭘﮋوﻫﺶ و ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻋﻠﻤﯽ و ﭘﮋوﻫﺸﯽ، اﻧﺠﻤﻦﻫﺎي ﻋﻠﻤﯽ و ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎي ﻣﺮدمﻧﻬﺎد

در ﺗﺤﻘﻖ اﻫﺪاف آﻣﻮزش 2030

ﻣﻘﺪﻣﻪ

در راﺳﺘﺎي ﺗﺪوﯾﻦ ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش 2030 ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان در ﭼﺎرﭼﻮب ﻋﻤﻞ ﺟﻬﺎﻧﯽ آﻣﻮزش 2030 ﺗﺤﺖ ﻋﻨﻮان »ﺑﻪﺳﻮي آﻣﻮزش و ﯾﺎدﮔﯿﺮي ﻣﺎداماﻟﻌﻤﺮ ﺑﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ، ﺑﺮاﺑﺮ و ﻓﺮاﮔﯿﺮ ﺑﺮاي ﻫﻤﻪ« ﮐﺎرﮔﺮوهﻫﺎي ﻣﺘﻌﺪدي ﺷﮑﻞﮔﺮﻓﺖ ﮐﻪ وﻇﺎﯾﻒ ﻣﺘﻨﻮﻋﯽ را در اﯾﻦ راﺳﺘﺎ دﻧﺒﺎل ﮐﺮدهاﻧﺪ. ﮐﺎرﮔﺮوه ﺣﺎﺿﺮ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﺖ ﺗﺪوﯾﻦ ﻧﻘﺶ و ﺟﺎﯾﮕﺎه ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻋﻠﻤﯽ و ﭘﮋوﻫﺸﯽ، اﻧﺠﻤﻦﻫﺎي ﻋﻠﻤﯽ و ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎي ﻣﺮدمﻧﻬﺎد را ﺑﻪﻋﻨﻮان ﺑﺨﺶ ﻏﯿﺮﻗﺎﺑﻞ اﻧﮑﺎر در ﺗﺤﻘﻖ اﻫﺪاف اﺻﻠﯽ ﺳﻨﺪ 2030 و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ اﺳﺘﻘﺮار راﻫﺒﺮدﻫﺎي اﺻﻠﯽ ﺳﻨﺪ ﺑﺮ ﻋﻬﺪه ﮔﺮﻓﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﮐﺎرﮔﺮوﻫﯽ ﻣﺮﮐﺐ از اﺻﺤﺎب ﻋﻠﻢ و ﭘﮋوﻫﺶ، ﻣﺤﻘﻘﯿﻦ و ﺻﺎﺣﺒﻨﻈﺮان ﺑﺎ ﺑﻬﺮهﮔﯿﺮي از اﺳﻨﺎد ﺑﺎﻻدﺳﺘﯽ اﯾﻦ ﺣﻮزه، ﮔﺰارش ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺳﺎﻻﻧﻪ و ﭘﻨﺞﺳﺎﻟﻪ ﻧﻈﺎم آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ ﮐﺸﻮر ﺑﻪ اﯾﻦ اﻣﺮ ﻣﻬﻢ ﭘﺮداﺧﺘﻪ اﺳﺖ.

ﺗﺒﯿﯿﻦ ﭼﺎرﭼﻮب ﻧﻈﺮي:

ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎي ﻋﺎم، ﺑﺮرﺳﯽ ﯾﺎ ﮐﺎوﺷﯽ ﺳﺨﺖﮐﻮﺷﺎﻧﻪ و ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎي ﺧﺎص، ﺗﺤﻘﯿﻖ و ﺗﺠﺮﺑﻪاي ﺟﺎﻣﻊ ﺑﺎ ﻫﺪف ﮐﺸﻒ واﻗﻌﯿﺖﻫﺎي ﻧﻮ و ﺗﻔﺴﯿﺮ درﺳﺖ اﯾﻦ واﻗﻌﯿﺖﻫﺎ، ﺗﺠﺪﯾﺪ ﻧﻈﺮ در ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮيﻫﺎ، ﻧﻈﺮﯾﻪﻫﺎ و ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه در ﭘﺮﺗﻮ واﻗﻌﯿﺖﻫﺎي ﮐﺸﻒ ﺷﺪه و ﺑﻪ ﮐﺎرﮔﯿﺮي ﻋﻤﻠﯽ ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮيﻫﺎ، ﻧﻈﺮﯾﻪﻫﺎ و ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﺟﺪﯾﺪ اﺳﺖ . در ﻣﻌﻨﺎﯾﯽ دﯾﮕﺮ، ﭘﮋوﻫﺶ ﻓﺮاﯾﻨﺪ رﺳﯿﺪن ﺑﻪ راهﺣﻞﻫﺎي ﻗﺎﺑﻞ اﻃﻤﯿﻨﺎن از ﻃﺮﯾﻖ ﮔﺮدآوري، ﺗﺤﻠﯿﻞ و ﺗﻔﺴﯿﺮدادهﻫﺎ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪاي ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰي ﺷﺪه و ﻧﻈﺎمﻣﻨﺪاﺳﺖ. ﭘﮋوﻫﺶ ﯾﮑﯽ از اﺳﺎﺳﯽﺗﺮﯾﻦ ﻧﯿﺎزﻫﺎ ﺑﺮاي ﻧﯿﻞ ﺑﻪ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ و ﺗﻮﺳﻌﮥ ﻫﻤﻪ ﺟﺎﻧﺒﮥ ﯾﮏ ﮐﺸﻮر اﺳﺖ و ﻗﺪرت و اﺳﺘﻘﻼل ﻫﺮ ﮐﺸﻮري ﺑﺮ ﭘﮋوﻫﺶ و ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻋﻠﻢ اﺳﺘﻮار اﺳﺖ . ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻧﻮع و ﺳﻄﺢ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎي ﭘﮋوﻫﺸﯽ ﯾﮑﯽ از ﺷﺎﺧﺺﻫﺎي اﺻﻠﯽ ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽﺷﻮد. ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ در ﺗﻤﺎم ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎي ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ از ﺟﻤﻠﻪ ﺻﻨﺎﯾﻊ، ﮐﺸﺎورزي و ﺧﺪﻣﺎت ﺑﻪ ﻧﺤﻮي ﺑﻪ ﮔﺴﺘﺮش ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎي ﭘﮋوﻫﺸﯽ ﺑﺴﺘﮕﯽ دارد. از ﺳﻮﯾﯽ دﯾﮕﺮ، ﺑﺪون اﻧﺠﺎم ﭘﮋوﻫﺶ، اﻣﻮر آﻣﻮزﺷﯽ ﻧﯿﺰ از ﭘﻮﯾﺎﯾﯽ و ﻧﺸﺎط ﻻزم ﺑﺮﺧﻮردار ﻧﺨﻮاﻫﺪ ﺑﻮد. ازاﯾﻦ رو ﯾﮑﯽ از ﻋﻮاﻣﻞ اﺳﺎﺳﯽ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ در ﮐﺸﻮرﻫﺎي ﺗﻮﺳﻌﻪ ﯾﺎﻓﺘﻪ، ﺗﻮﺟﻪ ﺧﺎص ﺑﻪ اﻣﺮ ﭘﮋوﻫﺶ در راﺳﺘﺎي ﺗﻮﺳﻌﻪ آﻣﻮزش اﺳﺖ.

از آﻧﺠﺎ ﮐﻪ اﺳﺘﻘﺮار راﻫﺒﺮدﻫﺎي اﺻﻠﯽ ﺳﻨﺪ، ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﮐﯿﻔﯿﺖ و اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ آﻣﻮزش اﺳﺖ، اﻧﺠﺎم ﭘﮋوﻫﺶ اﻋﻢ از ﺑﻨﯿﺎدي، ﺗﻮﺳﻌﻪ-اي و ﮐﺎرﺑﺮدي ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﻣﺘﻀﻤﻦ اﻓﺰاﯾﺶ ﮐﯿﻔﯿﺖ و اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ در ﺣﻮزه آﻣﻮزش ﺑﺎﺷﺪ و ﺑﻪﻧﺤﻮي ﮐﻪ ﺗﻠﻔﯿﻖ آﻣﻮزش و ﭘﮋوﻫﺶ در ﻣﺴﯿﺮ ﻗﻮامﺑﺨﺸﯽ ﺑﻪ آﻣﻮزش، راﻫﺒﺮدي اﺳﺎﺳﯽ ﺑﺮاي ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻋﻠﻢ و ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژي ﺗﻠﻘﯽ ﮔﺮدد و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺗﻘﻮﯾﺖ ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎ، ﻃﺮح-ﻫﺎ، ﻧﻈﺎمﻫﺎ و ﻗﺎﻧﻮنﮔﺬاري ﺑﻪﻋﻨﻮان رﮐﻦ دﯾﮕﺮي از ﺳﻨﺪ آﻣﻮزش 2030 ﺑﺪون ﻋﻨﺎﯾﺖ و ﺑﻬﺮهﮔﯿﺮي از ﻇﺮﻓﯿﺖﻫﺎي ﭘﮋوﻫﺸﯽ و ﻫﻤﺮاﻫﯽ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻋﻠﻤﯽ و ﭘﮋوﻫﺸﯽ، اﻧﺠﻤﻦﻫﺎي ﻋﻠﻤﯽ و ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎي ﻣﺮدمﻧﻬﺎد اﻣﮑﺎنﭘﺬﯾﺮ ﻧﻤﯽﺑﺎﺷﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺗﮑﯿﻪ ﺑﺮ راﻫﺒﺮد دﯾﮕﺮي از ﺳﻨﺪ ﻣﺒﻨﯽ ﺑﺮ ﺷﻤﻮل و ﻓﺮاﮔﯿﺮي اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺪون ﻣﺪاﺧﻠﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻋﻠﻤﯽ و ﭘﮋوﻫﺸﯽ، اﻧﺠﻤﻦﻫﺎي ﻋﻠﻤﯽ و ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎي ﻣﺮدمﻧﻬﺎد ﻣﯿﺴﺮ ﻧﯿﺴﺖ. در اﯾﻦ ﺳﻨﺪ ﺳﻌﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ از ﻃﺮﯾﻖ ﺗﺤﻠﯿﻞ وﺿﻌﯿﺖ ﻣﻮﺟﻮد ﺑﻪ ﺗﺪوﯾﻦ راﻫﺒﺮدﻫﺎﯾﯽ ﺑﺮاي ﺗﺤﻘﻖ اﻫﺪاف 2030 در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ اﺳﺘﻘﺮار راﻫﺒﺮدﻫﺎ و اﻫﺪاف راﻫﺒﺮدي در زﻣﯿﻨﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ آﻣﻮزش و ﭘﮋوﻫﺶ اﻗﺪام ﺷﻮد.

ﭘﯿﺸﯿﻨﻪ ﭘﮋوﻫﺶ در آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ در اﯾﺮان

اﻧﺠﺎم ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻪ روشﻫﺎي ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ اراﺋﻪ راهﺣﻞﻫﺎي ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮاي ﻣﺸﮑﻼت ﻣﻮﺟﻮد در آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ ﻣﻨﺠﺮ ﺷﻮد و از اﯾﻦ ﻣﻨﻈﺮ ﯾﮑﯽ از اﻟﺰاﻣﺎت ﺑﺮاي ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻤﻠﮑﺮد ﻧﻈﺎم آﻣﻮزﺷﯽ ﮐﺸﻮر و ارﺗﻘﺎي ﮐﯿﻔﯿﺖ آن، ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽﺷﻮد. ﺷﻨﺎﺧﺖ و ﺗﻔﺴﯿﺮ ﭘﺪﯾﺪهﻫﺎي آﻣﻮزﺷﯽ ﺑﻪ ﻓﺮاﻫﻢﮐﺮدن اﻃﻼﻋﺎت و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻻزم از وﺿﻌﯿﺖ ﮐﻨﻮﻧﯽ و وﺿﻌﯿﺖ ﻣﻄﻠﻮب آﻣﻮزﺷﯽ ﻧﯿﺎز دارد و اﯾﻦ ﻣﻬﻢ از ﻃﺮﯾﻖ ﭘﮋوﻫﺶ و ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻣﯿﺴﺮ ﻣﯽﺷﻮد. در واﻗﻊ اﻧﺠﺎم ﭘﮋوﻫﺶ در ﻣﻮرد اﺑﻌﺎد ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ، ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﻓﺮاﻫﻢﮐﺮدن ادﺑﯿﺎﺗﯽ ﻋﻠﻤﯽ و ﭘﮋوﻫﺸﯽ ﺑﺮاي رﻓﻊ ﭼﺎﻟﺶﻫﺎي آﻣﻮزﺷﯽ ﻣﻨﺠﺮ ﺷﻮد.

١٠٤

نام کتاب : ﺳﻨﺪ ﻣﻠﯽ آﻣﻮزش2030 ﺟﻤﻬﻮري اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان نویسنده : ---    جلد : 1  صفحه : 104
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست