(1) و از جمله اعتراضهای مخالفین ما این است که میگویند: چرا آنچه را که بر انبیاء واجب بوده، بر ائمه واجب میکنید؟ و چرا نمیگوئید امر «غیبت» در انبیاء جایز بوده امّا در ائمّه جایز نیست. البتّه ائمّه مانند انبیاء نیستند و جایز نیست که حال ائمّه را به حال انبیاء تشبیه کنیم، باید دلیل قانعکنندهای برای ما بیاورید که آنچه که در شأن انبیاء و رسولان جایز بوده در باره ائمّه نیز جایز میباشد. میدانیم که تشبیه و قیاس در دو موضوع همانند و همشکل صورت میپذیرد پس ادعای شما در باره تشبیه حال ائمّه به انبیاء درست نیست مگر آنکه دلیل قانعکنندهای بیاورید. در پاسخ این ایراد میگویم- و از خداوند هدایت میجویم-: دشمنان ما از سر جهالت این اعتراض را وارد کردهاند و اگر از اهل تشخیص و تفکّر و تدبّر بودند و عناد را کنار میگذاشتند و تعصّب و جانبداری از رهبران و پیشینیانشان نمیکردند، میدانستند که هر چیزی که در انبیاء رواست، طابق النّعل بالنّعل در