(1) و در اخبار صحیحه از ائمّه ما علیهم السّلام وارد شده است که هر کس پیامبر اکرم یا یکی از ائمّه صلوات اللَّه علیهم را در خواب ببیند که به شهر و یا قریهای وارد شدهاند، تعبیرش این است که آن امان است برای اهل آن شهر یا قریه از آنچه میترسند و پرهیز میکنند و بدان چه امیدوارند خواهند رسید. و در حدیث هشام با عمرو بن عبید در بهرهمندی از امام غائب علیه السّلام حجّتی است و آن این است که قلب از سایر جوارح غایب است و با چشم دیده و با بینی بوئیده و با دهان چشیده و با دست لمس نمیشود، در حالی که با وجود غیبتش از این اعضا مدبّر آنهاست و بقای آنها به واسطه صلاح آن است و اگر قلب نبود، تدبیر اعضا تباه میگردید و استوار نمیشد، پس نیاز به قلب برای باقی ماندن اعضاء بر صلاح خودشان است همچنان که نیاز به امام برای باقی ماندن عالم بر صلاح خود است. و لا قوّة الّا باللَّه. و چنان که موقعیّت دل نسبت به جسد به واسطه خبر دانسته میشود، همچنین موقعیّت حجّت غائب علیه السّلام به واسطه خبر دانسته میشود و آن اخباری است که از ائمّه علیهم السّلام وارد شده است که او در هنگام ظهورش در مکّه است و از آنجا