از پیغمبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم و ائمّه اطهار علیهم السّلام است که ائمّه دوازده تن میباشند، اخباری صحیح است. [1]
اعتراضی دیگر
(1) زیدیّه میگویند: اگر رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم اسماء ائمّه دوازدهگانه را به امّتش معرّفی فرموده است پس چرا از آن روی گردانیده و به چپ و راست رفته و این خطای عظیم را مرتکب شدهاند؟ در پاسخ به ایشان میگوئیم: شما اعتقاد دارید که رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم علیّ علیه السّلام را جانشین خود ساخته و امام گردانیده و تصریح به وی فرموده و شخص وی را به مردم نموده و معرّفی کرد، پس چرا اکثر امّت از وی روی گردانیده و دوری گزیدند تا به غایتی که آن حضرت از مدینه به ینبع رفت و بر او گذشت آنچه که گذشت؟ اگر بگوئید علیّ علیه السّلام را رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم جانشین خود قرار نداد، پس چرا کتابهای خود را از این مطلب آکنده ساخته و در باره آن سخن میگوئید. آری گاهی مردم از حقّ واضح و بیان روشن، اعراض میکنند، چنانچه از
[1] روی أحمد فی مسنده هذا الحدیث و نحوه من أربع و ثلاثین طریقا عن جابر بن سمرة راجع المسند ج 5 ص 87 الی ص 108. و رواه الخطیب أیضا فی التاریخ ج 14 ص 353 من حدیث جابر بن سمرة و نحوه فی ج 6 ص 263 من حدیث عبد اللَّه بن عمرو، و أخرجه مسلّم فی صحیحه کتاب الإمارة بطرق عدیدة من حدیث جابر.