(1) و یکی از امامیّه به ابو جعفر بن قبه نامهای نوشته و از مسائلی پرسش کرده است، این شیخ بزرگوار در پاسخ آن مسائل مینویسد: امّا این سخن تو- خدا مؤیّدت بدارد- که از معتزله نقل کردهای که آنها گمان کردهاند که امامیّه میپندارد نصّ بر امام واجب عقلی است، این سخن محتمل دو وجه است، اگر مقصودشان این است که نصّ بر امام پیش از آمدن رسولان و پایهگذاری شرایع واجب عقلی است، نادرست است، و اگر مقصودشان این است که عقل دلالت دارد که بایستی پس از این پیامبران علیهم السّلام امامی باشد، این مطلب درست است و امامیّه آن را با ادلّه عقلی و اخبار قطعی که در این باب وارد شده است اثبات میکند. امّا این سخن معتزله که ما میدانیم حسن بن علیّ علیهما السّلام در گذشته و نصّی بر امام پس از خود نداشته است ادّعائی است که دیگران با آن مخالفند و معتزله بایستی برای اثبات مدّعای خود دلیل بیاورند، و از چه راهی میتوانند به مخالفین خود که میگویند ما خلاف آن را میدانیم برتری جویند.