نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 416
ادراك حيوان از سطح وهم تعدى نمى كند , عمل او نيز در محدوده اغراض وهمى و
خيالى مى باشد و از جذب , دفع , شهوت , غضب , و مراتب نازله ارادت و كراهت
فراتر نمى رود
انسان آن گاه كه از حيوانيت گذر كرده و به تعقل مى رسد , به هستى فقيرانه خود
و غنا و بى نيازى پروردگار , و عبوديت و تعبدى كه شايسته اوست پى برده و بر
اين اساس عمل خود را نيز هماهنگ مى نمايد , به همين دليل است كه پيامبر اكرم
( ص ) مى فرمايد[
العقل ما عبد به الرحمن و اكتسب به الجنان
] 78 عقل همان است كه بدان خداوند رحمان پرستش شده و بهشت رضوان حاصل مى گردد
آن گاه كه عقل زمام رفتار و كردار آدمى را به عهده بگيرد , يعنى عقل عملى او
نيز بارور شود جذب و دفع , شهوت و غضب , ارادت و كراهت , همگى نظام عقلانى
بلكه الهى پيدا كرده و در چهره تولى و تبرى رخ مى نمايند انسانى كه در اين مقام
است جز به حلال خدا عمل نمى كند و جز به رضايت او نمى انديشد يعنى همواره و
هميشه به ياد خداست و هيچ حادثه تلخ و شيرينى او را از ياد خدا غافل نمى نمايد
[
رجال لا تلهيهم تجاره و لا بيع عن ذكر الله
] نور
37 يعنى همواره و هميشه به ياد خدا است , لذا تمام افعال او در حد
تسبيح و تقديس قرار مى گيرد اين تحول همان تبدل از توحش طبعى به تمدن فطرى
است
انسان متمدن در اين معنا همان انسان الهى است , كه در عين عمل و رفتار
اجتماعى و فردى خود جز با خدا سخن نگفته و جز با او زيست نمى نمايد , مرحوم
صاحب وسائل در باب ذكر از كتاب وسائل الشيعه در ضمن حديثى اين مطلب را نقل
مى نمايد كه : اگر
نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 416