نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 241
از آنچه بيان شده دانسته مى شود
اولا : مسائل اخلاقى و قضاياى ارزشى در قرآن خارج از حوزه استدلال و برهان نبوده
و تنها بيانگر گرايشهاى شخصى نمى باشند بلكه قضايايى هستند كه در افق گسترده جهان
شناسى الهى از نفس الامرى متناسب با خود برخوردار بوده و از آن طريق مورد
استدلال قرار مى گيرند
ثانيا : ذكر مسائل اخلاقى آيات مربوط به احكام هرگز دليل بر اين نيست كه قرآن
تنها به اخلاق و نظام ارزشى دعوت كرده و وضع قانون را به عنوان تابعى از آن در
اختيار انسان گذارده است , بلكه از اخلاق به عنوان پشتوانه اجراى احكام استفاده
مى نمايد و از طرف ديگر بيانگر ريشه تكوينى احكام اعتبارى است تا آنها را از
اعتبار محض خارج ساخته و بطور غير مستقيم بحقائق عينى مرتبط سازند زيرا روح و
ملكات آن كه با احكام شكل مى گيرد جزء حقائق غيبى اند
ذكر تقوى , ايمان , و سخن از اصلاح و انتظام زندگى اجتماعى در هنگام بيان احكام
اقتصادى اسلام و همچنين آياتى كه درباره مسائلى از قبيل ربا و يا انفال مى باشند
همگى از اين باب هستند :
[
يا ايها الذين امنوا اتقوا الله و ذروا ما بقى من الربوا ان كنتم مومنين