نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 21
داورى در مورد آنها مى پردازد ناآگاهى از معرفت عرفانى و قياس آنها با كلام
اشعرى فاصله عرفان نظرى با كلام اشعرى فاصله بود و نبود است توحيد افعالى به
معناى انكار نظام على نيست انكار عليت و ارجاع آن به جرى عادت صعود بر عليت
و خرق عادت جمود اشعرى و شهود عرفانى تحقير معرفت عرفانى و تلقين بى نيازى از
معرفت دينى با داعيه ارادت به مولوى و احياء معرفت دينى رساله[ سير فلسفه
اسلامى در ايران] ناآشنايى به منابع و مبانى
بازيگرى و تماشا
259
تشبيه معارف درجه اول و معرفت شناسى به بازيگرى و تماشا و بار منفى فلسفى آن
علوم درجه اول صحنه دعوى و علوم درجه دوم جايگاه داورى است
داوريهاى درجه نخست و داوريهاى معرفت شناسى
261
امتياز داوريهاى علوم درجه اول و درجه دوم مسائل , مبادى و اصول موضوعه معرفت
شناس دو نوع داورى در مورد مسائل معرفت شناسى داورى درباره كيفيت داد و ستد
معرفت شناسى با ديگر علوم به معناى تنزل دادن معرفت شناسى به علوم درجه نخست
نيست افشاى اسرار و روابط معرفت شناسى با ديگر علوم حاصل علمى است كه در
رديف چهارم قرار دارد
مبادى فلسفى و معرفت شناسى
268
اخذ اساسى ترين مبادى معرفت شناسى از فلسفه و هستى شناسى اصل واقعيت وجود
علم وجود خطا و وجود راه براى تشخيص خطا از موضوعات فلسفى هستند اولى بودن
برخى از مسائل با فلسفى بودن آنها ناسازگار نيست عصرى بودن فهم بشر و نسبى
بودن آن يك گزاره فلسفى است
نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 21