responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 140
قطعى و حتمى است , خواه به نحو ضرورت ذاتى مانند غير خدا و خواه بنحو ضرورت ازلى مانند خداوند سبحان

قرآن كريم ايمان به غيب را ممكن دانسته و به آن فرمان مى دهد و از آن گروه كه بر اين فرمان امتثال ورزيده اند با عنوان مومنين حقيقى ياد كرده و مى فرمايد[ اولئك هم المومنون حقا

] انفال 4 يعنى آنها همان مومنان حقيقى هستند

و در جاى ديگر از ايمان به غيب به عنوان ايقان ياد نموده و مى فرمايد[ تلك ايات القرآن و كتاب مبين هدى و بشرى للمومنين الذين يقيمون الصلاه و يوتون الزكاه و هم بالاخره هم يوقنون

] نمل 3 1 يعنى , آن ها آيات قرآن و كتاب آشكار خداوند است كه هدايت و
بشارت اهل ايمان را در بر دارد , آن مومنان كه اقامه نماز نموده و زكات مى پردازند و به آخرت يقين دارند

تعبير موقن درباره مومنين در آيه از جهت اشاره به اين حقيقت است كه ايمان آنها متكى بر يقين است زيرا همانگونه كه گذشت , ايمان به هر چيز بدون علم اجمالى و يا تفصيلى به آن ميسر نيست , اگر ايمان اجمالى است به علم اجمالى بسنده مى نمايد و اگر ايمان تفصيلى است نيازمند به علم تفصيلى مى باشد , با علم اجمالى نمى توان ايمان تفصيلى داشت هر چند كه با علم تفصيلى مى توان ايمانى اجمالى داشت , و در هر صورت هرگز نمى شود با علم به شهادت و انحصارى دانستن شناخت به شناخت حسى ايمان به غيب و يا يقين به آن پيدا نمود , گرچه ممكن است با شناخت غيب و عدم حصر علم به شهادت , ايمان به غيب حاصل نشده و فقط ايمان به شهادت حاصل شود چنانچه قبلا بيان شد

نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 140
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست