نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 140
قطعى و حتمى است , خواه به نحو ضرورت ذاتى مانند غير خدا و خواه بنحو ضرورت
ازلى مانند خداوند سبحان
قرآن كريم ايمان به غيب را ممكن دانسته و به آن فرمان مى دهد و از آن گروه كه
بر اين فرمان امتثال ورزيده اند با عنوان مومنين حقيقى ياد كرده و مى فرمايد[
اولئك هم المومنون حقا
] انفال
4 يعنى آنها همان مومنان حقيقى هستند
و در جاى ديگر از ايمان به غيب به عنوان ايقان ياد نموده و مى فرمايد[
تلك ايات القرآن و كتاب مبين هدى و بشرى للمومنين الذين يقيمون الصلاه و
يوتون الزكاه و هم بالاخره هم يوقنون
] نمل
3 1 يعنى , آن ها آيات قرآن و كتاب آشكار خداوند است كه هدايت و
بشارت اهل ايمان را در بر دارد , آن مومنان كه اقامه نماز نموده و زكات
مى پردازند و به آخرت يقين دارند
تعبير موقن درباره مومنين در آيه از جهت اشاره به اين حقيقت است كه ايمان
آنها متكى بر يقين است زيرا همانگونه كه گذشت , ايمان به هر چيز بدون علم
اجمالى و يا تفصيلى به آن ميسر نيست , اگر ايمان اجمالى است به علم اجمالى
بسنده مى نمايد و اگر ايمان تفصيلى است نيازمند به علم تفصيلى مى باشد , با علم
اجمالى نمى توان ايمان تفصيلى داشت هر چند كه با علم تفصيلى مى توان ايمانى
اجمالى داشت , و در هر صورت هرگز نمى شود با علم به شهادت و انحصارى دانستن
شناخت به شناخت حسى ايمان به غيب و يا يقين به آن پيدا نمود , گرچه ممكن
است با شناخت غيب و عدم حصر علم به شهادت , ايمان به غيب حاصل نشده و فقط
ايمان به شهادت حاصل شود چنانچه قبلا بيان شد
نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 140