responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 126
كه مراد حقيقى او را به شنونده تفهيم مى نمايد شنونده با شنيدن اين جمله متوجه مى شود , منظور او مشاهده پهلوانى دلير است , و ليكن اگر جمله فوق , بدون قرينه مذكور ذكر شود , شنونده از آن مشاهده شيرى درنده را مى فهمد , و حال آن كه گزارش در اينحال دروغى بيش نيست

مجازات قرآن همراه با قرائنى است كه مراد واقعى آنها را ظاهر و آشكار مى سازد

تمثيلات قرآن نيز در صورتى كه مثالهاى آنها جهت استنباط يك اصل كلى از نمونه هاى خارجى نباشد , و تنها جنبه تمثيلى داشته باشد همانند داستانهاى كليله و دمنه و يا كتابهاى رايج تمثيلى نيست تا آن كه خواننده ناآگاه را در مورد واقعيت خارجى آنها دچار گمراهى نمايد , بلكه همراه با قرائنى است كه مانع ظهور عبارت در معانى و مفاهيم باطل مى گردد

خلاصه آنكه گاهى قرآن كريم مطلب جزئى واقع شده را نقل مى كند سپس آن را الگو براى همه افراد مسانخ قرار مى دهد و از آن بعنوان مثل براى سائرين استفاده مى نمايد كه در اينحال هيچ مجالى براى توهم كذب , بطلان و مانند آن نخواهد بود و گاهى مطلبى واقع نشده تا از آن به عنوان نمونه يك اصل كلى ياد شود بلكه ارتجالا مطلب كلى بصورت يك مثل بيان مى شود در اينحال حتما با قرائنى همراهست كه اين خصوصيت را آشكار مى سازد و همانند كتابهاى افسانه اى كه احيانا نكات آموزنده را در بردارد نمى باشد , بنابراين ميتوان گفت اشتمال قرآن بر مثل مستلزم اشتمال بر باطل و كذب و مانند آن نخواهد بود

نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 126
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست