responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 287

سادهلوحها حتی از خدمات انبیاء هم بزرگتر است اگر با ایمان به خدا توأم نباشد هیچ و پوچ است و عظمت آن، خیالی بیش نیست، همچنان که سراب. اینک متن آیه کریمه:

و الّذین کفروا اعمالهم کسراب بقیعة یحسبه الظّمآن ماء حتّی اذا جاءه لم یجده شیئا و وجد اللّه عنده فوفّیه حسابه، و اللّه سریع الحساب [1].

«و کافران کارهایشان همچون سرابی در بیابان است که شخص تشنه آن را آب میپندارد، تا وقتی که نزدیک آن بیاید میبیند که هیچ نیست؛ و خدا را در آنجا مییابد که به حساب وی میرسد و خدا بیدرنگ حساب را تصفیه میکند.»

این، مثل کار نیک کافران است که به نظر نیک میآید، وای از اعمال بد ایشان.

مثل آن را در آیه بعد چنین میخوانیم:

او کظلمات فی بحر لجّی یغشاه موج، من فوقه موج، من فوقه سحاب، ظلمات بعضها فوق بعض، اذا اخرج یده لم یکد یراها، و من لم یجعل اللّه له نورا فما له من نور.

«یا همچون پارههای ظلمت در دریایی ژرف، که آن را موجی که روی آن موجی است فرا گیرد، و در بالا ابری قرار گرفته باشد؛ وقتی آدمی دست خویش را بیرون آورد نتواند آن را ببیند. هر که را خدا روشنی ندهد، هیچ روشنی ندارد.»

از ضمیمه ساختن این آیه با آیه قبل چنین استنباط میکنیم که اعمال نیک کافران با همه ظاهر فریبا، سرابی بیواقعیت است و اما اعمال بد ایشان وامصیبتا، شرّ اندر شرّ و ظلمت روی ظلمت است.

آیات مزبور وضع عمل کافر را روشن میکند.

اما وضع عمل مسلمان غیر شیعه را، از نظر ما که شیعه هستیم، روایاتی که از طرق اهل البیت (علیهم السلام) رسیده است روشن مینماید.

در این زمینه روایات زیادی وارد شده است، طالبان میتوانند به «کافی» جلد اول کتاب الحجة و جلد دوم کتاب الایمان و الکفر، و «وسائل الشیعه» جلد اول ابواب مقدمات العبادات، و «مستدرک الوسائل» جلد اول ابواب مقدمات العبادات، و


[1]. نور/ 39

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 287
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست