ب. خشونتهای کلیسا: 487
1. سلب آزادی عقیده و دادگاه تفتیش عقاید 487
2. جنایت به عنوان مبارزه با جادوگری 489
نارسایی مفاهیم فلسفی غرب 493
مشکل علت نخستین 493
سخن هگل در علّت نخستین به تقریر فلسفه اسلامی 494
ریشه ضعف فلسفه غرب در این مسأله 497
بنا به اصالت وجود، ذات اشیاء همان وجود آنهاست 498
بنا به اصالت وجود، حقیقت هستی مساوی است با وجوب ذاتی 499
فرق «دلیل» و «علّت» در فلسفه هگل 500
وحدت «ذهن» و «عین» در فلسفه هگل 501
بیپایگی اصول هگل 502
ریشه نیازمندی اشیاء به علّت: 503
نظر متکلّمین: حدوث، مناط نیازمندی به علت است 505
نظر فلاسفه قبل از ملّا صدرا: امکان ذاتی ملاک نیازمندی به علّت است 506
نظر صدر المتألّهین: تشکیک در مراتب وجود 507
جمعبندی این بحث 509
نظر راسل در این مسأله 510
توحید و تکامل 513
متضاد پنداشتن نظریه تکامل با وجود خدا 513
پاسخ به فرض فوق 514
نتیجه مورد نظر قرآن از ذکر داستان آدم 514
به فرض ضدّیت نظریه تکامل با ماوراء الطبیعه این نظریه ضدّ دین است نه ضدّ خدا 515
تقریر ضدّیت نظریه تکامل با وجود خدا 516
اصل تکامل، بر عکس بیش از پیش وجود رابطه غائی بین موجودات را بیان میکند 517
آیا علم ازلی الهی و مشیت و اراده مطلق و ازلی مخالف نظریه تکامل است؟ 518
ازلیت مادّه 524
خدا یا آزادی؟ 525
تصادف، خدا، علیت 527
اصل علّیت مخالف با وجود خدا! 527
مفهوم آفرینش: 531
آفرینش یا تحصیل حاصل است و یا تناقض؟ 531
فرق میان جعل بسیط و مرکب 532
قانون دوم ترمودینامیک و مشکل راسل 533
قانون علیت قانون تجربی نیست 535
برهان نظم: 537
انتقادات دیوید هیوم بر برهان نظم 537
خلاصه نظریات هیوم در تقریر و انتقاد از برهان نظم 541
بررسی ایرادهای هیوم 543