داستان امّ علاء در مرگ عثمان بن مظعون 273
دینی جز اسلام پذیرفته نیست 274
تفکر خاصّ امثال «جبران خلیل جبران» و «جرج جرداق» درباره آزادی و تساوی ادیان 275
عمل صالح منهای ایمان 278
دو طرز تفکر افراطی و تفریطی 278
منطق سوم 279
نظریه روشنفکر مآبان 280
دلیل عقلی روشنفکر مآبان 280
دلیل نقلی روشنفکر مآبان 282
نظریه مقدّسان سختگیر 285
دلیل عقلی مقدّس مآبان 286
دلیل نقلی مقدّس مآبان 286
بحثی درباره ارزش ایمان 289
آیا کفر مؤاخذه دارد؟ 289
بحثی درباره مراتب تسلیم 290
1. تسلیم تن 290
2. تسلیم فکر 290
3. تسلیم روح 291
شیطان فاقد کدام تسلیم بود؟ 291
اسلام واقعی و اسلام منطقهای 293
آیا کسانی مانند دکارت را میتوان کافر شمرد؟ 294
اخلاص شرط قبول اعمال است 295
هر عملی دو بعد دارد، بعد تاریخی و اجتماعی، و دیگر بعد الهی و ملکوتی 295
ارزش نیت از نظر اسلام 295
نقد نظریه کسانی که برای فکر و نیت صرفا ارزش مقدّمی قائلند 295
حسن «فعلی» و حسن «فاعلی» 295
سخنان رسول اکرم درباره نقش نیت 299
کیفیت یا کمیت؟ 301
آیا حاتم بخشی علی علیه السلام ارزش کیفی داشت یا کمّی؟ 301
ایثار علی علیه السلام و خاندانش فقیر و یتیم و اسیر را بر خویشتن و نزول سوره «هل اتی» 301
سهم زبیده زن هارون از جاری ساختن نهر طائف به مکه 303
داستان بهلول و مسجد 303
نقش ایمان به خدا و ایمان به آخرت در بعد الهی و ملکوتی اعمال 303
جهان طبیعت، سرزمین مساعدی است برای کشت و کار، و هر کس هر بذری بیفشاند جهان همان را رویانیده و به او تحویل میدهد 306
آیا انگیزه ترحّم برای بعد ملکوتی دادن به اعمال کافی است؟ 307
روایاتی که دلالت میکند که نیکوکاریهای مشرکان نیز در سرنوشتشان مؤثّر است 307
آیا افرادی که درکارهای خویشتن صرفا انگیزه خیرخواهی و نیکوکاری دارند، دارای نوعی توحید فطری هستند؟ 309