نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 183
خود را ورزیده سازند.
مولوی به دنبال اشعاری که نقل کردیم، میگوید:
چون صفا بیند، بلا شیرین شود
خوش شود دارو چو صحّت بین شود
برد بیند خویش را در عین مات
پس بگوید اقتلونی یا ثقات
سعدی میگوید:
گوهر قیمتی از کام نهنگان آرند
آنکه او را غم جان است به دریا نرود
بلا و نعمت، نسبی است
از این نکته نباید غفلت ورزید که مصائب، وقتی نعمت هستند که انسان از آنها بهرهبرداری کند و با صبر و استقامت و مواجهه با دشواریهایی که مصائب تولید میکنند روح خود را کمال بخشد. اما اگر انسان در برابر سختیها فرار را انتخاب کند و ناله و شکوه سر دهد؛ در این صورت بلا از برای او واقعا بلاست.
حقیقت این است که نعمتهای دنیا نیز مانند مصائب، ممکن است مایه رقاء و سعادت باشد، و ممکن است مایه بدبختی و بیچارگی گردد. نه فقر، بدبختی مطلق است و نه ثروت خوشبختی مطلق. چه بسا فقرهایی که موجب تربیت و تکمیل انسانها گردیده، و چه بسا ثروتهایی که مایه بدبختی و نکبت قرار گرفته است. امنیت و ناامنی نیز چنین است. برخی از افراد یا ملتها در هنگام امنیت و رفاه، به عیاشی و تن پروری میافتند و بالنتیجه در پرتگاه خواری و ذلّت سقوط میکنند و بسیاری دیگر از ملتها از شلّاق بدبختی و گرسنگی به جنبش در میآیند و به آقایی و عزّت میرسند. سلامت و بیماری، عزّت و ذلّت، و سایر مواهب و مصائب طبیعی نیز مشمول همین قانون است.
نعمتها و همچنین شدائد و بلایا، هم موهبت است، زیرا از هر یک از آنها میتوان بهره برداریهای عالی کرد، و نیز ممکن است بلا و بدبختی شمرده شوند، زیرا ممکن است هر یک از آنها مایه بیچارگی و تنزّل گردند. هم از راه فقر میتوان به سعادت رسید و هم از راه ثروت، و از هر دو راه نیز ممکن است آدمی به بدبختی برسد.
علیهذا نعمت بودن نعمت، بستگی دارد به نوع عکس العمل انسان در برابر آن نعمت، که شاکر باشد یا کفور؛ و همچنین نقمت بودن نقمت، بستگی دارد به نوع عکس العمل انسان در برابر آن که صابر و خویشتندار باشد یا سست عنصر و
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 183