نام کتاب : هدف زندگی ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 64
که مقصود از هدف، هدف برای انسان است. نمیخواهیم بگوییم ایمان هدف خداوند است و یا وسیلهای است برای هدفهای خداوند. هدفها یعنی کمالات و هدفهای انسانی.
آیا ایمان خود کمال انسان است؟ و این که دعوت به ایمان شده است از این جهت است که اصولا ایمان کمال انسانی است و نفس کمال انسان به ایمان است؟ یا از آن جهت دعوت به ایمان شده است که ایمان یک سلسله آثار دارد و آن آثار برای انسان خوب است، پس ایمان چیزی است که برای انسان نافع است یعنی دارای آثار نیک است. اگر بخواهیم این کلمه را با اصطلاح فلاسفه ادا کنیم این طور باید بگوییم:
آیا ایمان برای انسان خیر است و یا نافع است؟ زیرا فرق است میان خیر و نافع. خیر آن چیزی است که نفس و ذات خودش کمال و مطلوب است؛ یعنی انسان آن را باید برای خودش بخواهد نه برای چیز دیگر. ولی نافع آن چیزی است که خوب است به خاطر اثری که دارد، و در واقع مقدمه خیر است نه اینکه خودش فیحد ذاته خیر باشد.
این مطلب قطعا باید در شناخت اسلام به صورت یک مکتب و ایدئولوژی روشن شود که از نظر اسلام آیا ایمان خود هدف و مطلوب و خیر است برای انسان، و دعوت اسلام به ایمان از آن جهت است که نفس ایمان خیر است برای انسان قطع نظر از هر اثری که داشته باشد ولو برای ایمان هیچ اثری از آثاری که میشناسیم وجود نداشته باشد، و یا اینکه خیر چیز دیگری است و انسان از آن جهت به ایمان دعوت شده است که ایمان مقدمه خیرات است چنانکه ما معمولا وقتی راجع به
نام کتاب : هدف زندگی ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 64