نام کتاب : هدف زندگی ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 15
هدف خلقت از دیدگاه قرآن
ولی در قرآن، ما هیچ یک از این حرفها را نمیبینیم و به این صورت نیست. در قرآن یک جا تصریح میکند: وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ ا ْلاِنْسَ اِلاّ لِیَعْبُدونِ[1]. غایت خلقت انسان و موجود دیگری را که جن مینامد عبادت شمرده است. این ممکن است برای فهم ما خیلی ثقیل باشد که آخر، عبادت چه فایدهای برای خدا دارد؟ ـ که نمیتواند برای او فایدهای داشته باشد ـ و چه فایدهای برای بشر دارد که بشر خلق شود که خدا را عبادت کند. ولی به هرحال قرآن این مطلب را در کمال صراحت ذکر کرده، یعنی عبادت را به عنوان غایت خلقت ذکر نموده است.
قرآن در بعضی از آیات، بر عکس این نظر که آخرت را امری طفیلی میشمرد، میگوید: اگر قیامتی نباشد خلقت عبث است، یعنی آن را به منزله غایت بیان کرده است. و این منطق در قرآن زیاد تکرار شده است: اَفَحَسِبْتُمْ اَنَّما خَلَقْناکُمْ عَبَثاً وَ اَنَّکُمْ اِلَیْنا لا تُرْجَعونَ[2]. آیا گمان کردید که شما را به عبث خلق کردیم؟ (عبث چیزی را میگویند که غایت حقیقی ندارد؛ در مقابل حکمت) یعنی آیا حکمت در خلقت شما نیست؟ غایت حکیمانهای نیست؟ پس این خلقت، عبث و بیهوده و پوچ است؟ و عطف بیانش آنکه: «وَ اَنَّکُمْ اِلَیْنا لا تُرْجَعونَ» و این که شما به ما رجوع نمیکنید؟ یعنی اگر بازگشت به خدا نباشد خلقت عبث است.
[1]. ذاریات/ 56: و پریان و آدمیان را نیافریدم مگر این که عبادتم کنند.
[2]. مؤمنون/ 115: آیا پنداشتید که ما شما را عبث آفریدهایم و شما به سوی ما بازگشت نخواهید کرد؟
نام کتاب : هدف زندگی ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 15