نام کتاب : فلسفۀ تاریخ ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 284
مسیر اصلی منحرف شود.
- آگاهی انسان به آگاهی خودش به معنای صرف آگاهی است یا نقد و امضای آن؟
استاد: صرف آگاهی است، و وقتی انسان آگاه به آگاهی خود شد مرحله بعد میرسد که ببیند آن آگاهی درست است یا نه، که همان مسئله «منطق» است؛ یعنی این حرف مفت که این شخص میزند که این آگاهی از دکارت شروع شد، باید در جواب او گفت: از زمانی که منطق به وجود آمده است این آگاهی بوده است، چون معنای منطق این است که انسان که به جهان خارج آگاه است آیا این آگاهی صحیح است یا نه؟ منطق را وضع کردهاند به عنوان یک معیار برای سنجش آگاهی خود.
نام کتاب : فلسفۀ تاریخ ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 284