نام کتاب : اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 64
داشت امروز در اثر پیشرفتهای علمی در زمینه روانی کاملًا مسلّم شده است. از همه شگفتتر این است که قرآن کریم در توصیف نفس نمیگوید: «داعیةٌ بالسّوء» (دعوت کننده به سوی بدی و شر)، میگوید «امّارةٌ بالسّوء» (فرمان دهنده به بدی و شر). قرآن کریم در این تعبیر خود این مطلب را میخواهد بفهماند که احساسات نفسانی بشر آنگاه که سر به طغیان برمیآورد بشر را تنها به سوی جنایت و اعمال انحرافی دعوت نمیکند، بلکه مانند یک قدرت جابر مسلط دیکتاتور فرمان میدهد. قرآن با این تعبیر، تسلط و استیلای جابرانه قوای نفسانی را در حال طغیان بر همه استعدادهای عالی انسانی میفهماند، و این رازی است که [تا] دورانهای اخیر روانشناسی کشف نشده بود.
امروز ثابت شده که احساسات منحرف احیاناً به طرز مرموزی بر دستگاه ادراکی بشر فرمان میراند و مستبدانه حکومت میکند و دستگاه ادراکی ناآگاهانه فرمانهای آن را اجرا میکند.
اما پاسخ پرسش دوم که چه چیزهایی موجب طغیان و آشفتگی و چه چیزی سبب آرامش و تعادل روحی میگردد؟
نام کتاب : اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 64