المراه راعيه علي بيت زوجها و علي ولده فکلکم مسئول عن رعيت [1]؛ همه ي شما
مسئول و نگهبان يکديگرند؛ پس امام، مسئول امت و مرد، مسئول خانواده و زن،
مسئول بر امور خانه و فرزندان است؛ پس همهي شما در مقام مديريت مسئول
هستيد.
کنترل و نظارت بيروني و پنهان نيز مورد تاکيد آيات و روايات
واقع شده است. امير مومنان [2] به مالک اشتر در اين زمينه چنين دستور مي
دهد:
ثم تفقد اعمالهم و ابعث العيون من اهل الصدق و الوفاء
عليهم فان تعاهدک في السر لامورهم عدوه لهم علي استعمال الامانه و الرفق
الرعيه[3]؛ آن گاه با فرستادن ماموران پنهان، راست گو و با وفا
کارهاي کارگزارانت را زير نظر بگير؛ زيرا بازپرس پنهاني منشا ترغيب آن ها
نسبت به امانت داري و مدارا کردن به زير دستان مي شود.
حضرت در اين روايت علاوه بر بيان ضرورت کنترل و نظارت پنهاني،
ويژگي هاي ماموران و کنترل کنندگان مخفي را توضيح مي دهد و فوايد و محاسن
اين نوع کنترل را نيز بيان مي کند.
در روايت ديگري امام رضا (ع) مي فرمايد:
کان رسول الله اذا بعث جيشا فاتهم اميراً بعث معه من ثقاته من يتجسس له خبره[4]؛ پيامبر اسلام (ص) هنگامي که لشکر را به جنگ برمي انگيخت و به اميران
اطمينان نداشت، فرد مورد اعتمادي را براي خبر دادن از او اعزام مي کرد.
از اين روايت نيز صداقت و راست گويي و وفاداري و در يک کلمه مورد
اعتماد بودن ماموران مخفي به دست مي آيد. التبه علاوه بر صفات ماموران،
بايد به ويژگي هاي مقرون به صرف بودن، عيني بودن انعطاف پذيري کنترل و
مانند اين ها توجه لازم را به خرج داد.
مولاي متقيان امير مومنان نه تنها نسبت به قصور کارگزاران، تحقق
نظارت ناظران را ضروري و لازم مي داند، بلکه نسبت به محرومان نيز ضرورت
وجود ماموران معتمد را