العقل، اول ما خلق الله الروح. احاديث ديگري از ائمهي معصوم (ع) در تفسير آيهي «و نفخت فيه من روحي» ذکر شده است که به بخشي از آنها اشاره ميشود.[1]
4. محمد بن مسلم از امام باقر (ع): نقل کرده است که روح اختاره الله و اصطفاه و خلقه و اضافه الي نفسه و فضله علي جميع الارواح فامر فنفخ منه في آدم
؛ روح امري است که خداوند آن را اختيار کرد و برگزيد و آن را آفريد و به
خود منتسب کرد و بر همهي ارواح برتري داد و آن گاه آن را در آن دميد. [2]
5. حمران بن اعين از امام باقر (ع) روايت کرده است: هي مخلوقه خلقها الله بحکمته في آدم و في عيس[3] روح مخلوقي است که حق تعالي با حکمت خود آن را در آدم و عيسي خلق کرد.
پس روح يکي ازنمادهاي عظمت، حکمت و قدرت الهي است که به انبيا و اولياي
خود اعطا ميکند. در روايات ديگري از پيشوايان دين مراتب روح بيان شده است.
6. جابر از امام باقر (ع) علم جهان را پرسيد، امام فرمود: «از آن من است» و در ادامه فرمودند:
يا جابر ان في الانبياء و الاولياء و الاوصياء خمسه ارواح: روح القدس و
روح الايمان و روح الحياه و روح القوه و روح الشهوه فبروح القدس يا جابر
عرفوا ما تحت العرش الي ما تحت الثري، ثم قال: يا جابر ان هذه الاربعه
ارواح يصيبها الحدثان الارواح القدس فانها لاتلهو و لاتلعب.[4]؛
7. مفضل بن عمر از امام صادق (ع) از علم امام پرسيد، حضرت فرمود:
يا مفضل ان الله تبارک و تعالي جعل في النبي خمسه ارواح ... و روح القدس
فبه حمل النبوه فاذا قبض النبي انتقل روح القدس فصار الي الامام[5]؛
8. امام صادق (ع) فرمودند: روح القدس و هو خاص لرسول الله و الائمه[6]؛
9. ابوبصير در تفسير «و کَذلِکَ اَوْ حَينا اِلَيکَ روُحاً مِنْ اَمْرِنا»[7]