نام کتاب : ترجمه و شرح مصباح الشريعة نویسنده : گيلاني، عبدالرزاق جلد : 1 صفحه : 454
في القيامة، قال اللَّه تعالى: (وَ الْوَزْنُ
يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ). فاذا اعتدل معناك بدعواك، ثبت لك الصّدق، و ادنى حدّ الصّدق
ان لا يخالف اللّسان القلب و لا القلب اللّسان، و مثل الصّادق الموصوف بما ذكرنا،
كمثل النّازع روحه، ان لم تنزع فما ذا يصنع.
؟!. شرح
قال الصّادق عليه
السّلام: الصّدق نور متشعشع في عالمه، كالشّمس يستضيء بها كلّ شيء بمعناه، من
غير نقصان يقع على معناه
حضرت امام صادق عليه
السّلام مىفرمايد كه: صدق و راستى، صفتى است در غايت نورانيّت و جلا در عالم خود
كه عالم معقول است و از غايت نورانيّت و جلائى كه دارد، سرايت مىكند نور او به
ساير قوا و مشاعر و ايشان را نيز از افعال رديّه و اعمال كريهه باز مىدارد. مثل
آنكه چشم را از ديدن ناملايم، و سمع را از شنيدن نامناسب، و همچنين ساير قوا و
اعضا را از ارتكاب خلاف شرع مانع مىشود.
از يكى از اكابر مشهور
است كه، كسى از او سؤال كرد كه: مرا وعظى و پندى ده كه سبب نجات من باشد در قيامت.
فرمود كه: ملازم صدق باش و دست از صدق و راستى بر مدار و از رذيله كذب و دروغ،
محترز باش. سائل هر چند گفت كه:
وعظ را زياد كن، در جواب
او مىگفت: به آنچه گفتم عمل كن كه مشتمل است بر همه مواعظ. سائل مىگويد: چنان
بود كه او مىگفت، و هر كار ناملايمى كه خواستم به عمل آرم او را منافى صدق يافته،
از او احتراز مىنمودم.
و ديگر مىفرمايد كه:
صدق در عالم معقول، مانند آفتاب است در عالم محسوس. چنان كه آفتاب اجسام كثيفه را
ظاهر مىكند و نور مىبخشد، صدق و راستى هم ساير قوى و حواسّ را نورانى مىكند و
جلا مىدهد و ايشان را از افعال و اعمال ناملايم و نامشروع باز مىدارد، چنان كه
دانستى. و چنان كه به طلوع آفتاب كلّ اجسام كثيفه، قبول نور مىكنند و منوّر
مىشوند و در نور آفتاب به استضائت
نام کتاب : ترجمه و شرح مصباح الشريعة نویسنده : گيلاني، عبدالرزاق جلد : 1 صفحه : 454