نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 86
براي مثال ، احتياج ممکن به مبدأ فاعلي يک قضيه بديهي است و
پيچيدگي آن به تصورات مأخوذ در آن مربوط است . از اين جهت ، اگر کسي معناي
امکان را که نفي ضرورتين و مستلزم تساوي نسبت به هستي و نيستي است و معناي
ترجح بلا مرجح را که مستلزم اجتماع نقيضين است ، ادراک نمايد ، به نياز
ممکن به علت فاعلي حکم مي کند .
امتناع اجتماع يا ارتفاع نقيضين نيز قضيه اي بديهي است ؛ به اين
معنا که حکم آن بديهي يا اوّلي است و اگر برخي متکلمان معتزلي در واسطه
بودنِ « حال » بين وجود و عدم نظر داده اند ، در امتناع اجتماع نقيضين
ترديد ندارند ، بلکه در وقوع وجود و عدم که هر دو از مفاهيم بديهي هستند ،
در تحت تقابل تناقض ترديد نموده اند ، و در تناقض نفي و ثبوت شک نکرده اند و
اين امري نظري است که از طريق ارجاع به مفاهيم بديهي يا اوّلي قابل حل است
.
مبدأ عدم تناقض در ميان قضايا ، نه تنها بديهي ، بلکه اوّلي است و
ضرورت صدق ديگر اصول و قضاياي علمي ، حتي اصل هوهويت ، با اتکا به اين اصل
قابل تبيين و تفسير است .
اصل هوهويت قضيه اي است که بر اساس آن ، ثبوت يک شيء براي نفس خود
ضروري است و در صورتي که اجتماع نقيضين محال نباشد ، يک شيء در حالي که
براي خود ضرورت دارد ، مي تواند از خود سلب بشود ، چنان که ضرورت و لا
ضرورت نيز قابل جمع خواهد بود .
نشانه و علامت اوّلي بودن مبدأ عدم تناقض ، يعني استحاله اجتماع
نقيضين ، همان است که راهي براي ترديد در آن نيست ، چنان که قبول ترديد
درباره آن يا تلاش براي ابطال آن جز با استعانت و استفاده از آن ممکن نيست ،
زيرا اگر اجتماع نقيضين جايز باشد ، هستي و نيستي ترديد و ترديد کننده نيز
يگانه بوده و در نتيجه از
نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 86