نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 67
مي پردازد ، اگر به صراحت هم شکاکيت خود را اظهار ندارد ، گرفتار شکاکيت پيچيده و پنهان است .
همان گونه که ديدگاه مادي نسبت به واقعيت ، و محدود کردن جريان
معرفت به سير مادّي آن و انکار ابعاد متافيزيکي معرفت از اصول موضوعه اي
هستند که به شکاکيت در معرفت منتهي مي شوند ، ديدگاه فرا طبيعي نسبت به
واقعيّت و محدود نکردن جريان معرفت به سير مادّي آن و پذيرش جهات متافيزيکي
معرفت از اصولي است که به نجات از شکّاکيّت مي انجامد . تحليل و دقت در
خصوصيات و ويژگي هاي انديشه نيز ، برخي اصول موضوعه براي اثبات ابعاد
متافيزيکي و اثبات هستي مجرّد را فراهم مي آورد .
کليت ، ثبات و دوام از اوصاف انديشه و مفاهيم ذهني بشر است و اين
اوصاف که بدون توجه به مطابق يا مصداق خارجي بر مفاهيم ذهني بشر صادق است ،
بر اشياي مادي و طبيعي که عين حرکت و سيلان و قرين با تشخص و جزئيت هستند ،
صادق نيست .
هر يک از اوصاف ياد شده مي تواند در قالب يک قياس استثنايي يا در
قالب شکل دوم از اشکال قياسات اقتراني ، تجرد و غير مادّي بودن واقعيت
انديشه را اثبات نموده ، به دنبال آن مادّي بودن مطلق واقعيت را نفي نموده و
مسير را براي اثبات ديگر هستي هاي مجرد هموار نمايد .
قياس استثنايي براي اثبات مادّي نبودن و تجرد انديشه به اين صورت
است : انديشه و مفاهيم ذهني اگر مادي و غير مجرد باشند ، بايد متشخص و جزئي
و متحرک و متغير باشند ؛ ليکن تالي باطل است ، پس مقدم ، يعني مادي بودن و
مجرد نبودن آن ها نيز باطل است .
قياس اقتراني براي اثبات مطلب فوق به اين صورت ارائه مي شود : مفاهيم ذهني
نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 67