responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 29

جزئيت ( کمّ ) و ايجاب و سلب ( کيف ) ندارد ، بلکه درباره صنعت قياس ، از قبيل قطعي يا ظني .. بودن مقدمه آن نيز جاري است ؛ چه اينکه در مورد چهارم ، يعني جهت قضيّه از قبيل ضرورت ، امکان و امتناع نيز جريان دارد ؛ يعني اگر يکي از دو مقدمه ممکنه بود و ديگري ضروريه ، نتيجه چنين قياسي تابع اخسّ از دو مقدمه در جهت قضيه بوده و ممکنه است نه ضروريه .

همچنين اگر محتواي يکي از دو مقدمه قياس تکويني و حقيقي باشند و مضمون مقدمه ديگر اعتباري و تشريعي ، نتيجه آن اعتباري و تشريعي خواهد بود ؛ مثلاً واجب الوجود پروردگار است ، پروردگار را بايد پرستش کرد ؛ واجب الوجود را بايد پرستش کرد ؛ يعني قياسي که از مقدمه « هست » و « بايد » تشکيل شود ، چون « بايد » اخسّ از « هست » است ، نتيجه تابع اخسّ مقدمتين خواهد بود . البته حصرِ « تابع اخسّ مقدمتين » در موارد ياد شده و مانند آن استقرايي است ؛ نه عقلي ، و سرّ تابعيت نتيجه در همه موارد ياد شده ، همان دليل مشترکي است که در منطق بيان شده و شامل غير کمّ و کيف ، يعني صنعت مقدمه و جهت قضيّه هم خواهد شد .

گرچه نقش کبرا در انتاج قياس بسيار مهم است ؛ ولي اگر اندراج اصغر تحت اوسط که موضوع کبرا است ، به نحو ظنّي يا امکان بود ، هرگز نتيجه چنين قياسي ، قطعي يا ضروري نيست ، هر چند مقدمتين در کمّ و کيف اتفاق داشته باشند.

اثبات نظم در امور رياضي يا افکار متقن کلامي و فلسفي که با حکم عقل مطرح مي گردد ، غير از اثبات آن در امور طبيعي از راه تجربه است ، زيرا حکم رياضي يا عقلي همواره کلي و جامع است ؛ بر خلاف حکم تجربي که مدار آن محدود است . جريان جهان آفرينش که از نظر پهنه زمان يا گستره کرات و منظومه ها قابل استيعاب نيست و برخي از آنها از بين رفته و بعضي از آنها هنوز نيامده و بعضي از آنها که هم اکنون موجودند ، در معرض اطلاع دستگاه هاي پيشرفته هم قرار ندارند،

نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 29
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست