نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 155
به عبارت دقيق تر ، به اعتبار ظهوري است که فيض خداوند در آنها نموده است ، به همين دليل اين استناد مجازي است .
حدوث شرايط و قدمت فيض الهي
بر اساس برهان امکان و وجوب ، مدار نياز و احتياج معلول به علت ،
همانا امکان آن است و چون امکان هرگز از ماهيت جدا نمي شود ، احتياج و
نياز ممکن به علت وجودي ، در تمام مدّتي که از فيض هستي بهره مي برد ، به
قوّت خود باقي است ، به همين دليل فاعل در همه حالات ، در مرتبه فعل خود
حضور و احاطه داشته ، و ضرورت نياز به آن ، مقيد حالتي خاص از حالات فعل ،
نظير حالت حدوث و وقت پيدايش اثر نيست .
احاطه قيّومي فاعل نسبت به فعل ، رابطه عَرضي فاعل و فعل را نيز
نفي مي کند ، بنابراين اشيايي که در طول زمان يکي پس از ديگري حادث مي شوند
، هيچ يک فاعل ديگري نيست ، زيرا فعل در تمام مدّتِ بقاي خود به فاعل
محتاج بوده و فاعل قوام فعل را در همه حالات تأمين مي نمايد . حال آنکه
اشياي متوالي زماني ، يکي پس از ديگري موجود شده و وجود لاحق با عدم سابق
قرين است . شيئي که اينک موجود است ، چگونه مي تواند فعل ، فاعل و معلول
علتي باشد که قبل از حدوث او وجود داشته و اينک نابود شده است .
عليت و سببيتي که در عرف به اشياي متوالي نسبت داده مي شود ، در
حقيقت چيزي نيست که در قوام فعل نقش داشته باشد ؛ به همين جهت ، اشيايي که
در طول زمان در پي يک ديگر به وجود مي آيند و تحولاتي که يکي پس از ديگري
شکل مي گيرند ، در تعبير فلسفي ، شرايط و معدّات براي يک ديگر شمرده مي
شوند ؛ مانند پدر و مادر که شرط تکون و پيدايش فرزندان و نسلهاي بعدي هستند
؛ ليکن علت
نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 155