بدان كه روح قدسى اعلى مراتب قواى انسانى است , كه از شدت تاكد وجود و
غايت استعداد و منزه بودنش از حجب و كدورات عالم مادى تواند وجود عالم امرى
, يعنى ذوات حقيقى ملائكه , را ملاقات كند . و چون انبياء عليهم السلام ذو
مراتب اند چنانكه حق سبحانه فرموده است :
تلك الرسل فضلنا بعضهم على بعض
,
ثم ارسلنا رسلنا تترا
[1] ,
لقد فضلنا بعض النبيين على بعض
[2] , و بحث آن بتفصيل در مساله بيست و نهم از مسائل صد و پنجاه و پنجگانه
حكيم ترمذى از باب هفتاد و سوم فتوحات مكيه ( ط بولاق , ج 2 ص 67 ) عنوان شده
است لاجرم روح قدسى در ايشان به مراتب است , همانطور كه ديگر مردم در داشتن
نفس ناطقه انسانى به اختلاف درجات اند :
و رفعنا بعضهم فوق بعض درجات [3] ,
يرفع الله الذين آمنوا منكم و الذين اوتوالعلم درجات
[4] كه سفراء الله مشمول عموم اين آيات نيز مى باشند .
شيخ اجل ابن سينا , در نمط سوم اشارات , براى اثبات روح قدسى , از غبى