responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اسرار عبادات نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 86
واعظا له فى العاجل دليل على الاجل ليعلم شدة مبلغ ذلك من اهل الفقر و المسكنة فى الدنيا و الاخره [17] . انسان گرسنگى را براى اينكه خداى او گفت تحمل بكن تحمل مى كند . تشنگى را براى اينكه خداى او دستور داد تحمل بكن , تحمل مى كند . اين حديث يك درجه بالاتر از آن حديث است كه اين تحمل را بعنوان اطاعت فرمان خدا تبيين مى كند . همين كه گرسنگى و تشنگى دنيا را تحمل كرد متذكر گرسنگى و تشنگى قيامت مى شود كه هم در آن عالم از شهوات دنيوى آزاد مى شود و هم نسبت به دنيا براى او عامل پند و اندرز و نصيحت است و هم يك راهنماى خوبى است كه او را به قيامت هدايت مى كند . اين بيان نشان مى دهد كه روزه گرفتن هم اسرار دنيوى دارد و هم اسرار اخروى . اما باز در بين راه است , آن سر نهائى روزه گرفتن را بيان نفرمود . از امام باقر سلام الله عليه رسيده است كه : بنى الاسلام على خمسه اشياء . دين پنج پايه دارد : على الصلوه و الزكوة و الحج و الصوم و الولاية [18] . روزه گرفتن بعنوان پايه دين مطرح است . آيا اين روزه گرفتن كه با خوردن يك قطره آب باطل مى شود , پايه مى باشد يا آن باطن و سر روزه پايه دين است .

و قال رسول الله ( ص ) : الصوم جنه من النار [19] . روزه يك سپرى است در مقابل آتش , هم آتش شهوت در دنيا , هم آتش جهنم در آخرت . اين بيان بعضى از اسرار و گوشه هاى درونى روزه است .

و قال عليه السلام قال الله تبارك و تعالى : الصوم لى و انا اجزى به [20] . روزه مال من است و من شخصا به اين روزه جزا مى دهم . اولا همه اشياء و موجودات جهان امكان از آن خدا است , چيزى در جهان خلقت نيست كه مال خدا نباشد , چون مخلوق و مملوك او است چشم و گوش ما هم مال او است : ام


[17]همان ماخذ .

[18]امالى , شيخ مفيد , مجلس 42 , محاسن , برقى , باب الشرايع , حديث 430 .

[19]روضة المتقين , ج 3 , ص 225 .

[20]همان ماخذ .

نام کتاب : اسرار عبادات نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 86
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست