واعظا له فى العاجل دليل على الاجل ليعلم شدة مبلغ ذلك من اهل الفقر و المسكنة
فى الدنيا و الاخره [17] . انسان گرسنگى را براى اينكه خداى او گفت تحمل بكن
تحمل مى كند . تشنگى را براى اينكه خداى او دستور داد تحمل بكن , تحمل مى كند .
اين حديث يك درجه بالاتر از آن حديث است كه اين تحمل را بعنوان اطاعت فرمان
خدا تبيين مى كند . همين كه گرسنگى و تشنگى دنيا را تحمل كرد متذكر گرسنگى و
تشنگى قيامت مى شود كه هم در آن عالم از شهوات دنيوى آزاد مى شود و هم نسبت به
دنيا براى او عامل پند و اندرز و نصيحت است و هم يك راهنماى خوبى است كه او
را به قيامت هدايت مى كند . اين بيان نشان مى دهد كه روزه گرفتن هم اسرار دنيوى
دارد و هم اسرار اخروى . اما باز در بين راه است , آن سر نهائى روزه گرفتن را
بيان نفرمود . از امام باقر سلام الله عليه رسيده است كه :
بنى الاسلام على خمسه اشياء
. دين پنج پايه دارد :
على الصلوه و الزكوة و الحج و الصوم و الولاية [18] .
روزه گرفتن بعنوان پايه دين مطرح است . آيا اين روزه گرفتن كه با خوردن
يك قطره آب باطل مى شود , پايه مى باشد يا آن باطن و سر روزه پايه دين است .
و قال رسول الله ( ص ) :
الصوم جنه من النار
[19] . روزه يك سپرى است در مقابل آتش , هم آتش شهوت در دنيا , هم آتش
جهنم در آخرت . اين بيان بعضى از اسرار و گوشه هاى درونى روزه است .
و قال عليه السلام قال الله تبارك و تعالى :
الصوم لى و انا اجزى به
[20] . روزه مال من است و من شخصا به اين روزه جزا مى دهم . اولا همه اشياء و
موجودات جهان امكان از آن خدا است , چيزى در جهان خلقت نيست كه مال خدا
نباشد , چون مخلوق و مملوك او است چشم و گوش ما هم مال او است :
ام