اهلش را مى بينم و صداهاى آنان را مى شنوم [25] , پس اين طور نيست كه اسرار
عبادات مخصوص ائمه عليهم السلام يا مخصوص انبياء الهى باشد . اگر چه آنها
مقاماتى دارند كه فكر ما به آنجا نمى رسد , اما اين طور نيست كه اگر كسى بهشت
يا جهنم را ديد ديگر به منصب امامت رسيده باشد . امام رضا سلام الله عليه وقتى
مقام شامخ امامت را تبيين مى كنند مى فرمايد : امام مقامى دارد كه اصلا فكر شما
به آنجا نمى رسد
: و هو بحيث النجم من ايدى المتناولين اين العقول من هذا و اين الاختيار من
هذا
[26] , امام مثل آن ستاره اى است كه در آسمان باشد همانطورى كه دست هيچكس
به ستاره آسمان نمى رسد عقل هيچ كس هم به مقام امام نمى رسد , اينطور نيست كه
امام را انسان بتواند با عقل بشناسد . امام آن انسانى نيست كه ديگران وى را
بشناسند و بعنوان رهبر و خليفه او را تعيين كنند . امام را بايستى خداوند متعال
تعيين كند . اما شاگردان امام مى توانند بهشت و جهنم و باطن گناه را بينند لااقل
خواب هاى خوب ببينند . اين كه ما در بيدارى و خواب واقعا در خواب هستيم ,
نه خواب براى ما كلاس است نه بيدارى , براى اين است كه بيدارى را مواظب
نيستيم . مرحوم كلينى رضوان الله عليه نقل فرموده است كه اصحاب وقتى حضور
رسول خدا عليه آلاف التحية و الثناء شرفياب مى شدند , حضرت سؤال مى فرمودند
( هل من مبشرات ؟) [27] ديشب چه ديديد . انسان مى خوابد كه چيز بفهمد نه آنكه آنقدر بخورد كه
بخوابد , آنچه را ما
[25]اصول كافى , ج 2 , باب حقيقة الايمان و اليقين مولوى اين حديث را در شعر
خود به زيد بن حارثه نسبت داده است :
گفت پيغمبر صباحى زيد را *** كيف اصبحت اى رفيق ما وفا
كه حديث از حارثة بن مالك است و نقل مثنوى يا اشتباه يا روايت عامى است
كه در كتب اهل سنت آمده است , زيرا ابونصر سراج در كتاب اللمع , چاپ لندن
, ص 13 و 102 , غزالى در احياء العلوم , ج 4 , ص 157 , تفسير ابوالفتوح , ج 1
, ص 43 نيز به نقل از زيد بن حارثه نقل كرده اند , ابن اثير در اسد الغابه , ج 1
, ص 355 , به حارثة بن سراقه و ابو نعيم اصفهانى در حلية الاولياء , ج 1 , ص
242 به معاذ بن جبل نسبت داده اند .
[26]عيون اخبار الرضا , امالى , شيخ صدوق , مجلس 97 .
[27]اصول كافى , تفسير برهان , ج 5 , ص 96 , تفسير الميزان , ج 10 , ص 100 .