الليل اتاه ملك يقول قم فاذكر الله فقد دنى الصبح قال فان هو تحرك و ذكر الله
انحلت عنه عقدة و اذ هو قام فتوضا و دخل فى الصلوة انحلت عنه العقد كلهن فيصبح
حين يصبح قرير العين
[4] . نمازتان را رعايت كنيد زيرا ستون دين است . آن نمازى كه نه انسان
مى فهمد با كه سخن مى گويد و نه مى فهمد براى چه مى گذارد , او ستون دين نيست . آن
باطن و سر صلوة است كه ستون دين است . شب را با نماز در مكابدة و تحمل رنج
بسر ببريد , اينطور نباشد كه شب را تا صبح به استراحت بگذرانيد . مقدارى بى
خوابى را تحمل كنيد و يك مقدارى هم روز استراحت كنيد . يك مقدارى هم جلسات
زيانبارى را كه از آنها چيزى عايد انسان نمى شود كم كنيد . اگر انسان مواظب
گفتارش باشد و هر حرفى را نزند شب يك مقدار آسايش دارد و بعد مقدارى را هم
با رنج , خود را به نماز سرگرم كند و كم خوابى را هم بر خويش تحميل كند تا
بتواند اين بار گران را به مقصد برساند .
زياد بياد حق باشيد و معناى به ياد حق بودن تنها به اين نيست كه نام حق را بر
زبان جارى كنيد . ياد خدا را در دل داشتن غير از نام خدا را بر زبان جارى كردن
است . به ما آموختند كه نشانه ياد خدا آن است كه اگر گناهى پيش آمد و انسان
خود را از آن گناه حفظ كرد , معلوم مى شود ياد خدا در دل او ظهور كرده است , آن
وقت معلوم مى شود كه انسان بياد خدا است كه در هنگام گناه خودش را حفظ كند .
زياد بياد خدا بودن گناهان انسان را مستور مى كند و كم كم زمينه آمرزش آن گناهان
و مغفرت را فراهم مى كند . نماز پنج وقت مثل يك نهر روانى است كه دم درب
خانه انسان است . چون نهر آبش جارى است , اگر از خانه انسان بگذرد و انسان
در شبانه روز پنج وقت در اين نهر جارى شستشو كند , ديگر بر بدن او گرد و
غبارى نمى نشيند . چگونه ممكن است انسانى پنج وقت نماز بخواند و باز آلوده
باشد ؟ جريان نماز پنج وقت مثل جريان يك نهر روان است كه در خانه هر يك از
شما است , كه انسان در شبانه روز پنج بار خود