responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اسرار عبادات نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 299
الليل اتاه ملك يقول قم فاذكر الله فقد دنى الصبح قال فان هو تحرك و ذكر الله انحلت عنه عقدة و اذ هو قام فتوضا و دخل فى الصلوة انحلت عنه العقد كلهن فيصبح حين يصبح قرير العين [4] . نمازتان را رعايت كنيد زيرا ستون دين است . آن نمازى كه نه انسان مى فهمد با كه سخن مى گويد و نه مى فهمد براى چه مى گذارد , او ستون دين نيست . آن باطن و سر صلوة است كه ستون دين است . شب را با نماز در مكابدة و تحمل رنج بسر ببريد , اينطور نباشد كه شب را تا صبح به استراحت بگذرانيد . مقدارى بى خوابى را تحمل كنيد و يك مقدارى هم روز استراحت كنيد . يك مقدارى هم جلسات زيانبارى را كه از آنها چيزى عايد انسان نمى شود كم كنيد . اگر انسان مواظب گفتارش باشد و هر حرفى را نزند شب يك مقدار آسايش دارد و بعد مقدارى را هم با رنج , خود را به نماز سرگرم كند و كم خوابى را هم بر خويش تحميل كند تا بتواند اين بار گران را به مقصد برساند .

زياد بياد حق باشيد و معناى به ياد حق بودن تنها به اين نيست كه نام حق را بر زبان جارى كنيد . ياد خدا را در دل داشتن غير از نام خدا را بر زبان جارى كردن است . به ما آموختند كه نشانه ياد خدا آن است كه اگر گناهى پيش آمد و انسان خود را از آن گناه حفظ كرد , معلوم مى شود ياد خدا در دل او ظهور كرده است , آن وقت معلوم مى شود كه انسان بياد خدا است كه در هنگام گناه خودش را حفظ كند . زياد بياد خدا بودن گناهان انسان را مستور مى كند و كم كم زمينه آمرزش آن گناهان و مغفرت را فراهم مى كند . نماز پنج وقت مثل يك نهر روانى است كه دم درب خانه انسان است . چون نهر آبش جارى است , اگر از خانه انسان بگذرد و انسان در شبانه روز پنج وقت در اين نهر جارى شستشو كند , ديگر بر بدن او گرد و غبارى نمى نشيند . چگونه ممكن است انسانى پنج وقت نماز بخواند و باز آلوده باشد ؟ جريان نماز پنج وقت مثل جريان يك نهر روان است كه در خانه هر يك از شما است , كه انسان در شبانه روز پنج بار خود


[4]امالى , شيخ مفيد , مجلس 23 , حديث 16 .

نام کتاب : اسرار عبادات نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 299
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست