responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اسرار عبادات نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 29
چنين است . جنگهاى ما هم اين چنين خواهد بود بعدا معلوم مى شود كه راز جنگ كردن و فلسفه مبارزه با دشمن چيست و آن روحى كه رزمنده را به مقام والاى شهادت مى رساند آن روح كدام است . اين راه را قرآن كريم از طهارت شروع كرد تا ما را به بقيه آشنا كند , فرمود : تيمم بگيريد خاك را بصورت بماليد كه پاك بشويد معلوم مى شود كه هر عبادتى را كه خداوند متعال دستور داده اند بر اين مبنا بوده است كه انسان عبد او بشود و لا غير .

درباره نماز اين چنين آمده است كه رسول خدا عليه آلاف التحية و الثناء هر وقت فرصت نماز فرا مى رسد فرشته الهى مى گويد مردم برخيزيد و آن آتشها را خاموش كنيد , آتشى كه فقط شما را مى سوزاند [9] : ايها الناس قوموا الى نيرانكم التى او قدتموها على ظهوركم فاطفؤها بصلوتكم . در تمام اوقات نماز , فرشته الهى به انسانها ندا مى دهد كه برخيزيد آن آتشها را خاموش كنيد .

نماز يك نهر روان و يك چشمه كوثر است , همه آتشهاى گذشته را خاموش مى كند , و هم نمى گذارد انسان بعدا گرفتار آتش شود . هم جلو بديها را مى گيرد و هم آن بدى هاى گذشته را از بين مى برد . اين خاصيت نماز است كه در قرآن كريم بدان اشاره شده است : ان الصلوة تنهى عن الفحشاء و المنكر و لذكر الله اكبر و الله يعلم ما تصنعون [10] . آنگاه بيانى از امام صادق سلام الله عليه نقل شده است : اول ما يحاسب به العبد عن الصلوة فاذا قبلت قبل منه سائر عمله و اذا ردت عليه رد عليه سائر عمله فاذا صليت فاقبل بقلبك الى الله عزوجل فانه ليس من عبد مؤمن يقبل بقلبه على الله عزوجل فى صلوته و دعائه الا اقبل الله عليه بقلوب المؤمنين اليه و ايده مع مودتهم اياه بالجنه [11] .

اول چيزى كه از انسان سؤال مى كنند نماز است , اگر نماز قبول شد ساير اعمال هم قبول است . نماز و نمازگزار را قرآن كريم بخوبى معرفى فرموده است . نماز گزار كسى است كه مسائل مالى به عهده او نيست , طمع و آز در درون او نيست . وقتى كه


[9]من لا يحضره الفقيه , ج 1 , باب 30 , فضل الصلوة , حديث 3 .

[10]سوره عنكبوت آيه 45 .

[11]من لا يحضره الفقيه , ج 1 , باب 30 , حديث 5 .

نام کتاب : اسرار عبادات نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 29
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست