اگر خداوند اهل قسط و عدل را دوست دارد , اهل قسط و ظلم را دشمن دارد , و
آنها هيزم افروخته جهنم اند . بسيارى از كارهاى ماست كه به صورت آتش بر دوش
, انباشته است و ما احساس نمى كنيم . معلوم مى شود اگر كسى نماز خواند نه تنها
گرفتار گناهانى بعد از نماز نمى شود بلكه آتشهايى را نيز كه قبلا روشن كرده است
خاموش مى كند و مى شود( نور) .
از امام صادق سلام الله عليه نقل شده است كه
اگر خداوند سبحان بخواهد بركتى به انسان مرحمت كند آن را در بهترين حال عطا
مى فرمايد
, و بهترين حالت در محراب بودن و در جنگ با دشمن درونى است . خداى سبحان
اگر به زكريا , يحيى را مرحمت كرده است در حال عبادت اين بشارت به او داده
شده است . قال الصادق عليه السلام :
ان طاعة الله عزوجل خدمته فى الارض و ليس شى ء من خدمته يعدل الصلوة فمن ثم
نادت الملائكه زكريا عليه السلام و هو قائم يصلى فى المحراب
[14] , طاعت خداوند آن است كه در زمين انسان خداوند را خدمت كند و چيزى
از خدمت او به اندازه نماز نمى ارزد و به همين جهت بشارت در حال عبادت به
زكريا داده شده است .
يحيى ( ع ) هم شهيد است و ما او را به عنوان يحياى زاهد مى شناسيم . و اگر كسى
اين توفيق را داشت كه در راه دين با سلاح فداكار باشد , در كنار اين سلاح گيرى
آن معرفت كه سلاح عقل است لازم است .
از امام صادق عليه السلام در ذيل آيه كريمه
خذوا ما آتيناكم بقوه [15] سؤال شده است كه
آيا منظور و مقصود قوت قلب است يا قوت بدن . حضرت فرمودند : قوت قلوب و
ابدان هر دو است
[16] . آنگاه يحيى عليه السلام كه