و اگر صاحب خانه نام معينى داشته باشد مهمان همان نام معين را مى برد . ايشان
مى فرمودند صاحب بهشت , مهماندار بهشت صاحب خانه , على بن ابى طالب سلام الله
عليه است , لذا صداى كوبه درب هم يا على است . چون هر كسى به بهشت مى رود در
سايه هدايت و رهبرى اين خاندان است , مهمان اين خاندان است . اگر اين انوار
طيبه نبودند كسى راه بهشت را طى نمى كرد . درب هاى بهشت در اين ماه باز است
و ما بايد بكوشيم كه به روى ما نبندند . ما بخوبى مى توانيم احساس كنيم كه الان
در بهشت هستيم يا خير و درب بهشت به روى ما باز است يا نه .
بيانى را رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم به اميرالمؤمنين فرمودند :
انا مدينة الحكمة و هى الجنة و انت يا على بابها [3] . من شهر حكمت ام و اين حكمت بهشت است و اى على تو درب اين بهشتى .
اين كه فرمود من شهر حكمتم و تو در اين شهرى نه يعنى همه اطراف اين شهر ديوار
است و فقط يك گوشه اش درب است . بلكه همه اطراف اين شهر درب است و هر
كس از هر راه بخواهد به من مى رسد , ولى تا از تو نگذرد به من نمى رسد . بايد
اول بحضور تو بيايد و بعد به من راه پيدا كند , نظير اين كه خدا سراسر آسمانها
را در هنگام تشكيل قيامت درب مى داند :
و فتحت السماء فكانت ابوابا [4] . سراسر آسمانها درب اند كه انسان از آسمانها بگذرد نه اينكه يك گوشه
معينى از آسمان را بخود اختصاص داده باشد . سراسر مرز مدينه حكمت و علم درب
است و رسيدن به شهر حكمت , كه خود بهشت است , بدون استمداد از ولايت اهل
بيت عصمت و طهارت ممكن نيست .
انسان اگر خواست خود را بيازمايد كه آيا در بهشت است يا نه , ببيند دلش به
گناه تيره و آلوده شد يا نه . اينكه از امام صادق رسيده است كه حضرت فرمودند
:
تبحر وا قلوبكم
. براى همين نكته است كه انسان اگر قلبش را رها كند , نمى داند كه در اين قلب
چه گذشت و چه مى گذرد , ولى اگر رها نكند , مى تواند