آمده است , يعنى در آن روز اعمال و عقائد و اخلاق مردم را با حق مى سنجند . حق
در يك طرف و اعمال در طرف ديگر . حق وزن است , عقائد و اخلاق و اعمال موزون
. اگر كسى خواست نان را بسنجد سنگ در يك طرف ترازو و نان در طرف ديگر ترازو
گذاشته مى شود . سنگ بنام وزن است و نان موزون است . در قيامت اعمال انسان
ها را با وزن حقيقت مى سنجند . آنجا حقائق و اعمال را با سنگ و متر و رقم
نمى سنجند , مثل گردو نيست كه با عدد شماره كنند , و يا مثل نان و گوشت نيست كه
با سنگ وزن كنند . اعمال را با حق مى سنجند كه مشخص شود چه عملى حق داشت و چه
عملى از حق بى بهره بود , لذا در قرآن كريم وقتى سخن از توزين اعمال مطرح است
مى فرمايد : آنان كه اعمالشان سنگين است . اهل سعادتند و آنان كه اعمالشان سبك
است , از سعادت محروم اند . يعنى اين واحد را كه حق است عده اى دارند و عده
اى ندارند .
در بيانات اميرالمؤمنين سلام الله عليه آمده است , چه اين كه در بيان رسول
الله صلى الله عليه و آله و سلم رسيده است كه حضرتش فرمود :
زنوا قبل ان توزنوا [2] . قبل از اين كه شما را وزن كنند خودتان را وزن
كنيد .
روزى فرا مى رسد كه انسانها را وزن مى كنند كه كدام انسان سبك و كدام انسان
سنگين است . گاهى انسان بدن خود را مى كشد كه چند كيلو است , اين بار زائد را
موجودات ديگر هم دارند . كمال انسان به عقل و معارف عقلى او است , خود را با
يك ميزانى كه خداى سبحان نازل فرموده است , بسنجيد . حضرت رسول ( ص ) فرمود
قبل از اين كه شما را بكشند خود را وزن كنيد , ببينيد سبك هستيد يا سنگين .
با ميزان قرآن كريم و با وزنى كه حق است تشخيص اين كار كه انسان بفهمد روى
حقيقت كار مى كند يا خير , خيلى دشوار نيست .
در اين خطبه حضرت رسول ( ص ) فرمود
در ماه مبارك رمضان هر كس بيشتر بر من صلوات بفرستد خدا ترازوى او را سنگين
مى كند
. صلواتى را كه ما مى فرستيم از
[2]قال على عليه السلام :
زنوا انفسكم من قبل ان توزنوا و حاسبوها من قبل ان تحاسبوا و تنفسوا قبل ضيق
الخناق و انقادوا قبل عنف السياق
. نهج البلاغه , خطبه 90 .