باشد . در مناجات شعبانيه كه مناجات همه ائمه اطهار ( ع ) بوده است , اين
چنين آمده :
((الهى هب لى كمال الانقطاع اليك]( ( خدايا آن كمال را به من مرحمت كن كه
يكسره به سمت تو منقطع بشوم . از همه علايق بگسلم و به تو بپيوندم . )
اين قسمت مناجات را آن جوان رزمنده در جبهه خوب لمس مى كند , چرا كه از همه
گذشته و به الله پيوسته است . ما مى خوانيم اما او مى چشد , ما مى نويسيم و او
مى يابد . در اين مناجات به ما دستور داده اند اين حال را از خدا بخواهيم كه
يكباره به الله مرتبط بشويم . آنگاه كه به الله مرتبط شديم نه تنها در مسائل
عبادى , اعمالمان براى رضاى خداست و تابع فرمان خداست , بلكه در همه ابعاد
يعنى همان چهار جمله يى كه رسول اكرم ( ص ) فرمود( :
ان صلاتى و . . .
) همه و همه الهى خواهد بود .
حرفى كه از ما صادر مى شود اگر زشت و ناروا باشد نشان مى دهد كه جان تيره و كدر
است . چون حرف به مثابه آن آهنگى است كه با يك تلنگر از يك ظرف سفالين
برمى خيزد [1] .
كوزه گر و كاسه گر با يك تلنگر به پختگى و خامى و شكستگى و سلامت كاسه و كوزه
پى مى برد . انسان هم كه سخن مى گويد . مثل آن صدايى است كه از كوزه با تلنگر
شنيده مى شود . اين سخن نزد
[1]اين سخن در انتهاى شرح نهج البلاغة ابن ابى الحديد به اميرالمؤمنين ( ع ) نسبت
داده شده است .
( كما نعرف اوانى الفخار بامتحانها باصواتها فيعلم الصحيح منها من المكسور
كذلك يمتحن الانسان بمنطقة فيعرف ما عنده)
.