1 بهشت محفوف به پيچيدگى ها و دشواريهاست و جهنم محفوف به لذايذ و خوشيها .
2 ميعادگاه عذاب الهى قيامت است كه فاجعه آميزتر و تلخى آن نسبت به تلخى
تكاليف دنيا بيشتر است .
3 چون خداوند حق است و حق عالم را به حق خلق كرده است قيامتى در پيش است
تا هر انسانى سزاى اعمال خود را ببيند و حال اينكه انسان تبهكار مى پندارد زندگى
و مرگ همگان يكسان است و از قيامت خبرى نيست .
4 چون مبدء و معاد يكى است منشأ فراموشى قيامت و مبدء همان هوى پرستى و
محور قرار دادن اميال شخصى است .
5 هوى پرستان هم معاد را انكار كرده و مى گويند عالمى جز عالم دنيا نيست و هم
مبدء را انكار مى كنند و مى گويند جز گذشت روزگار چيزى ما را از بين نمى برد .
6 روز قيامت ترديدبردار نيست يعنى نه در اصل وقوع معاد شك راه دارد و نه
قيامت ظرف شك درباره چيزى است .
7 روز قيامت افرادى كه عمرشان را به بطالت گذرانده اند خسارتشان روشن مى شود .
9 همانطوريكه انسان داراى وظائف فردى است داراى وظائف اجتماعى نيز هست و
همانطوريكه فرد در برابر وظايف خود مسئول است انسانها در برابر وظائف
اجتماعى خودشان مسئولند .