نام کتاب : ولايت فقيه : رهبري در اسلام نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 167
گناه واقع مى شود , اما حدود و تعزيرات , ضمن آن كه نسبت به مجرم براى رفع
گناهى است كه انجام داده است , نسبت به ديگران اثر دفعى داشته , موجب هشدار
و مانع از مبادرت آنان به انجام آن مى شود .
اگر در زمان غيبت براى حفظ نواميس الهى به حدود و تعزيرات عمل نشود , بايد
به قوانين بشرى رجوع شود , و اين ممكن نيست . زيرا هر چه غير از حكم الهى باشد
, حكم جاهلى است و حكم جاهلى به مفاد قرآن كريم مردود و غير مطاع است .
﴿ افحكم الجاهلية يبغون و من احسن من الله حكما لقوم يوقنون ﴾ - مائده]( 50 :
بعد از بيان ضرورت اجراى حدود و تعزيرات , بايد دانست كه هر كس نمى تواند
مجرى اين قوانين باشد , زيرا كه حكم آنها مانند حكم اقامه نماز نيست , تا
همه افراد موظف به انجام آن باشند , بلكه ميان اين دو دسته از احكام , سه
تفاوت جوهرى فقهى وجود دارد .
فرق اول اين است كه حدود تا وقتى كه در محكمه مجتهد جامع الشرائط ثابت
نشوند و مجتهد مزبور حكم آن را انشاء نكند , قابل اجرا نمى باشند . بنابر اين ,
مسائل حدود نظير مسائل قصاص نيست تا آن كه اولياء دم هر چند كه حق اعدام قاتل
را دارا مى باشند , ليكن تنها جهت حفظ نظام , موظف به رجوع به محكمه باشند ,
زيرا براى پيشگيرى از هرج و مرج , و جلوگيرى از اين كه هر كس نتواند ديگرى را
به بهانه اين كه قاتل پدر اوست به قتل
نام کتاب : ولايت فقيه : رهبري در اسلام نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 167